۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

بازاریان دستگیر شده بازاران تهران در بلاتکلیفی بسر می برند

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"،تعدادی از بازاریان دستگیرشده بازار تهران علیرغم ماه ها بازداشت همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند و اتهامات سنگینی مانند محاربه به آنها نسبت داده شده است.

زندانی سیاسی محمد بنازاده امیرخیزی 63 ساله یکی از بازاریان تهران 9 آذرماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد.او چند ماه در سلولهای انفرادی تحت بازجوئیهای مستمر همراه با شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت . آقای بنازاده در اثر شکنجه غیر انسانی جسمی و روحی نزدیک به 16 کیلو وزن کم کرده است.بازجویان وزارت اطلاعات با شکنجه جسمی و روحی از او می خواهند که در اعترافات تلویزیونی شرکت کند و خواسته های بازجویان را در مقابل دوربین تلویزیونی تکرار نماید. علیرغم گذشت بیش از 5 ماه از بازداشتش همچنان در بند 209 وتحت بازجوئیهای و شکنجه طاقت فرسا قرار دارد.

مراجعات خانواده او به مراکز مختلف تا به حال بی نتیجه بوده است و برخورد های دادگاه انقلاب و سایر مراکز با آنها غیر انسانی است.

در حال حاضر خانم کبری بنازداه امیرخیزی خواهر آقای بنازاده محکومیت سنگین و غیر انسانی 5 ساله خود را در زندان گوهردشت کرج طی می کند.خانم بنازاده از ناراحتی حاد چشمانش رنج می برد.پیش از این خانم شهلا زرین فر همسر آقای بنازده ، حمید و اصغر بنازاده امیر خیزی 2 برادر او جمعا 5 سال محکومیت خود را در زندان گوهردشت کرج طی کردند.آنها به دلیل دیدار با فرزندانشان در قرارگاه اشرف در عراق به احکام سنگین و غیر انسانی محکوم شدند.

زندانی سیاسی محسن دکمه چی 53 ساله و از بازاریان شناخته شده تهران،روز 16 شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد. او چند ماه از داشتن ملاقت و تماس با خانواده اش محروم بود. آقای دکمه چی در طی مدت بازداشتش در بند 209 تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت. بازجویان وزارت اطلاعات برای افزایش فشار بر روی او اقدام به دستگیری همسرش خانم مریم النگی نمودند که چندین هفته در سلولهای انفرادی بند 209 و بند زنان زندان اوین بازداشت بود. او نهایتا با وثیقه سنگین آزادشد.

آقای دکمه چی پس از نزدیک به 8 ماه بلاتکلیفی روز 7 اردیبهشت ماه بصورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به وی و کیلش به شعبه 15 دادگاه انقلاب برده شد. صلواتی رئیس دادگاه فرمایشی قصد محاکمه او را داشت. آقای دکمه چی از دفاع کردن امتناع ورزید و دفاع خود را منوط به حضور وکیلش در دادگاه نمود. صلواتی دادگاه را به زمان نامعلومی موکول کرد.

اتهامات آقای دکمه چی عبارتند از: محاربه، کمک به خانواده های زندانیان سیاسی، ارتباط خانوادگی با دخترش در قرار گاه اشرف در عراق که تحت عنوان ارتباط با سازمان مجاهدین خلق وانمود شده است.

از طرفی دیگر آقای دکمه چی مدتها است که سینوزیتهایش عفونت کرده است ولی از درمان وی تا به حال خوداری می کنند .

لازم به یادآوری است که آقای محسن دکمه چی از زندانیان سیاسی دهۀ 60 می باشد او در آن دوران نزدیک به 7 سال بدلیل هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران دستگیر و تحت وحشیانه ترین شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت و بصورت معجزه آسائی از قتل عام های زندانیان سیاسی سال 67 نجات یافت.او به خاطر شکنجه های جسمی در دهۀ 1360 از ناراحتی شدید کلیوی رنج می برد.

بازاری زندانی جواد لاری 54 ساله از بازاریان تهران 25 شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلش دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد.بازجویان وزارت اطلاعات بعد از اعتراضات گسترده مردم در روز عاشورا آقای لاری را تحت فشار قرار دادند که اعلام نماید در اعترضات روز عاشور دستگیر شده است و اتهاماتی را که بازجویان به او نسبت داده بودند در مقابل دوربین تلویزیون به آنها اعتراف نماید.

آقای لاری چند ماه در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان قرار داشت سپس او را به بند 350 زندان اوین منتقل کردند.او بیش از 8 ماه است که در بلاتکلیفی بسر می برد. آقای جواد لاری از زندانیان سیاسی دهۀ 1360 می باشد و چندین سال در زندان تحت شکنجه های قرون وسطائی قرار داشت او در اثر این شکنجه ها شنوائی یکی از گوشهای خود را از دست داده است.

بازجوئی و شکنجه بازاریان اسیر را فردی با نام مستعار علوی به عهده دارد. این فرد در یورش به منازل و دستگیری آنها به عنوان فرمانده شخصا شرکت دارد. سربازجو علوی از شکنجه گران قصی اقلب و درنده خو می باشد.این فرد با شکنجه های جسمی ، روحی و تهدیدات وحشیانه در گرفتن اعترافات تلویزیونی ،اتهام سازی و تعیین حکم زندانیان سیاسی مستقیما نقش دارد.وحشیگری و درنده خوئی وی علیه زنان زندانی سیاسی بی حد و مرز است.اکثر احکام اعدام علیه زندانیان سیاسی توسط این فرد تعیین می شود و قبل از حضور در دادگاه به آنها اعلام می کند ،از جمله کسانی که پیش از حضور در دادگاه حکم اعدام را به انها اعلام کرد زندانی سیاسی علی صارمی،جعفر کاظمی،آقایی و سایر زندانیان سیاسی می باشند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، شکنجه وحشیانه و غیر انسانی برای گرفتن اعترافات تلویزیونی و صدور احکام سنگین ، نگهداری طولانی مدت در شکنجه گاه بند 209 و در بلاتکلیفی نگه داشتن بازاریان اسیر در بند 350 زندان اوین را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواهان ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

17 اردیبهشت 1389 برابر با 7 می 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل متحد


http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: