۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

اعتصاب غذای سالن جوانان زندان گوهردشت در اعتراض به یورشهای وحشیانه گارد زندان

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعتصاب غذای سالن جوانان زندان گوهردشت کرج در اعتراض به حملات وحشیانه گارد زندان که در طی 2 هفته گذشته 9 بار به سلولهای آنها در بند 4 یورش برده اند و آنها را در هوای سرد زمستان آماج باتون های خود قرار داده اند می باشد.

روز سه شنبه 6 بهمن ماه از حوالی ساعت 17:00 نیروهای گارد زندان به سلولهای سالن 12 جوانان در بند 4 یورش بردند .نیروهای گارد تونلی از نیروهای خود درست کردند و زندانیان می بایست از این تونل عبور کنند هنگام عبور از تونل گاردیها از 2 طرف آماج باتونها بر سر و صورت و سایر اعضای بدنها زندانیان باریدن می گرفت در اثر ضربات وحشیانه 16 نفر از زندانیان از ناحیه سر صورت و بینی زخمی و دچار خونریزی شدند که به بهداری زندان انتقال یافتند.اسامی تعدادی از جوانان زندانی زخمی که به بهداری منتقل شدند به قرار زیر می باشد؛مجتبی اسدی،رضا مهربان،بهزاد چراغی،منوجهر بابا خانی،محمدرضا گرشاسبی و مهدی محمد جوانمردی می باشند. این یورشها و ضرب و جرح زندانیان به مدت 2 ساعت ادامه یافت.

جوانان زندانی سالن 12 بند 4 زندان گوهردشت در اعتراض به یورش گارد زندان و ضرب وجرح آنها از شب گذاشته دست به اعتصاب غذا زدند و از گرفتن غذای زندان خوداری می کنند. آنها اعلام کرده اند تا زمانی که یورشها پایان نیابد به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

در طی 2 هفته گذشته گارد زندان 9 بار به سلولهای نوجوانان و جوانان زندانی یورش برده است و این یورشها معمولا بین ساعت 24:00 تا ساعت 01:00 بعد از نیمه های شب صورت می گیرد. گارد زندان زندانیان را در سرمای شدید و گاها در زیر باران به محوطه زندان می برد و به آنها دستور میدهند که لباس ها ی خود را از تنشان بیرون آورند و سپس با باتونهای خود نوجوانان و جوانان زندانی را برای مدت طولانی مورد ضرب وشتم وحشیانه قرار می دهند.

از طرفی دیگر تعدادی از زندانیان سالن 10 بخاطر پیشگیری از اذیت شدن سایر هم سلولیهای خود در راه پلها مشغول کشیدن سیگار بودند که مورد یورش فردی بنام گرامی مدیر داخلی زندان قرار می گیرند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد که شما باید در سلولهای خودتان سیگار بکشید و نه بیرون از آن.

گارد زندان همچنین تلویزیونی نوجوانان و جوانان که با پول شخصی خود از فروشگاه زندان آن را خریده اند و همچنین سایر وسائل شخصی آنها را ضبط و با خود برده اند. آنها در طی روزهای گذشته با محمود مغنیان رئیس بند 4 و از سازمان دهندگان حملا خونین به زندانیان سیاسی در مورد باز پس گرفتن تلویزیون خود صحبت کرده اند.اما محمود مغنیان خطاب به نوجوانان و جوانان زندانی گفته است: که این تلویزیون مال شما نیست و باید فاکتور آن را بیاورید این در حالی است که فروشگاه زندان به کسی فاکتور نمی دهد و خود او هم این را بخوبی میداند. محمود مغنیان در ادامه صحبتش گفت:که این تلویزیون را وقف حسنینه کنید تا بگذاریم آنجا . مغنیان قصد دارد تلویزیون شخصی را به زور به وقفی تبدیل کند.

یورشهای وحشیانه گارد از بعد از اعتراضات گسترده مردم در روز عاشورا آغاز شده است و هر روز بر شدت آن افزوده می شود. این یورشها پیش از این در بند1،2 ،5 و 6 صورت گرفته بود . یورشها به فرماندهی افرادی مانند آقایی، امیری ، سمیعی نژاد و خاکی صورت می گیرد و در هر یورش نزدیک به 50 نفر از نیروهای گارد زندان شرکت دارند. این یورشها تحت نظارت کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان و محمد مغنیان صورت می گیرد و به دستور بازجویان وزارت اطلاعات و علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت کرج صورت گرفته است.

بند 4 زندان گوهردشت کرج از 3 سالن تشکیل شده است که عبارتند از سالن 10 (طبقه سوم که زندانیان سیاسی و زندانیان عادی سالخورده در آن زندانی هستند و سنین بعضی از آنها تا 86 سال می رسد)،سالن 11 (طبقه اول) و سالن 12 (طبقه همکف) که مربوط به جوانان می باشد در انتهای هر سالن محلی بنام حسنیه وجود دارد که زندانیان در آن انباشته شده اند و هنگام استراحت حتی امکان جابجا شدن ندارند. چندین برابر ظرفیت سالنها زندانی در آن جای داده اند.بطور معمول حد اکثر ظرفیت هر سالن 90 نفر می باشد که در حال حاضر در سالنها بین 300 تا بیش از 500 نفر زندانی جای داده اند. بدلیل نبود جا زندانیان ناچار هستند که در کریدور بخوابند و حتی در راهروهای نزدیک سالنهای بهداشتی ناچار به استراحت هستند.عمده تراکم زندانیان در بند 4 می باشد که محل بازداشت زندانیان سیاسی است.در روزهای اخیر حتی نمازخانه های سالنها را به سلول زندان تبدیل کرده اند و رژیمی که مدعی اسلامی بودن است نمازخانه و حسینیه ها را هم به سلولهای زندان تبدیل کرده است. زندانیان در روز 2 تکه نان دریافت می کنند از آنجایی که غذای زندان قابل خوردن نیست. آنها به خوردن نان اکتفا می کنند و بضا در سطلهای آشغال دنبال تکه نانی هستند.زندانیان هر 2 ماه یکبار سمیه رفتن به بهداری را دارند و اگر در فواصل زمانی این 2 ماه بیمار شوند باید صبر کنند تا نوبت آنها شود. زندانیان هر 3 ماه یک بار حق ملاقات حضوری دارند. با تراکم بیش از حد زندانی در یک نقطه در صورت وقوع حوادث غیرپیش بینی شده مانند آتش سوزی و یا بیماریها واگیر می تواند فاجعه بار باشد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،یورشهای مستمر علیه زندانیان بی دفاع و اسیر در سلولهای خود بخصوص علیه جوانان زندانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجعه بین المللی خواستار اقدام فوری برای رسیدگی عملی به وضعیت قرون وسطائی زندانیان سیاسی و سایر زندانیان در ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

07 بهمن 1388 برابر با 27 ژانویه 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر


http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: