۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

تعیین وثیقه نجومی 1 میلیارد تومانی برای یک زندانی سیاسی کرد

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران،زندانی سیاسی شهرام بلوری چند ماه است که در بند 209 زندان اوین بسر میبرد و بازجویان وزارت اطلاعات آزادی او را منوط به سپردن وثیقه 1 میلیارد تومانی اعلام کرده اند.

زندانی سیاسی شهرام بلوری 24 ساله بیش از 7 ماه است که در شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی در بند مخوف 209 زندان اوین بسر می برد. بازجویان وزارت اطلاعات اخیرا به وی و خانواده اش اعلام کرده اند که در صورت قرار دادن وثقیه 200 میلیوین تومانی فرزند آنها آزاد خواهد شد. خانواده با صرف هزینه های سنگین کارشناسی و غیره این وثیقه را تامین و به دادگاه انقلاب برای آزادی فرزندشان مراجعه می کنند. بازجویان وزارت اطلاعات در بند 209 زندان اوین به شهرام بلوری می گویند که اگر وثیقه 200 میلیون تومانی را امضاءکنید آزاد خواهید شد آنها با فریبکاری در آن برگه بدون اینکه او متوجه شود مبلغ 1 میلیارد تومان نوشته بودند و به امضای او می رسانند. هنگامی که خانواده بلوری برای سپردن مبلغ 200 میلیون تومانی به شعبه 4 امنیت دادگاه انقلاب مراجعه می کنند با مبلغ 1 میلیارد تومان وثیقه مواجه می شوند. . این اولین بار است که چنین وثیقه غیر قابل تصور و نجومی برای آزادی یک زندانی سیاسی از زادیآزادی خانوادۀ وی مطالبه می کنند.

شهرام بلوری در تاریخ 4 تیرماه ساعت 02:00 بامداد با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل گردید.او بیش از یک ماه در سلولهای انفرادی بسر برد و تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفت. بازجوی او فردی با نام مستعار علی می باشد و این فرد تا به حال چند بار اقدام به بازجوئی ازسایر اعضای این خانواده نموده است.

روز دوشنبه 6 بهمن ماه زندانی سیاسی شهرام بلوری و مادرش خانم شهناز الیاسی و دائی او آقای نظیر الیاسی برای آخرین بازجوئی به شعبه 4 امنیت دادگاه انقلاب فراخوانده شدند و توسط فردی بنام جمالی زاده مورد بازپرسی قرار گرفتند. جمال زاده در جواب به اعتراضات این خانواده نسبت به تعیین مبلغ سنگین و نجومی وثیقه برای فرزندش گفت تا 10 روز دیگر وضعیت آنها را مشخص خواهد کرد.

آقای نظیر الیاسی 53 ساله بازنشسته آموزش و پرورش و از اعضای انجمن محیط زیست شهر مهاباد دائی شهرام بلوری 21 آذر در مهاباد دستگیر شد و نزدیک به 2 ماه در بند مخوف 209 بسر برد. او به قید وثیقه آزاد است.

خانم شهناز الیاسی 48 ساله از اعضای فعال جامعۀ کردهای مقیم مرکز می باشد. این جامعه قانونی است و سالها است که در حوزه فعالیتهای انسان دوستانه فعال می باشد. از جمله فعالیتهای این جامعه کمک به خانواده های زندانی سیاسی، کودکان بی سرپرست و دانشجویان نیازمند می باشد.

بازجویان وزارت اطلاعات به زندانی سیاسی شهرام بلوری و سایر اعضای خانواده اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با رادیوهای بیگانه داشتن ارتباط خانوادگی با خاله اش در کشور سوئد نسبت داده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، بلاتکلیف نگه داشتن زندانیان سیاسی در بند مخوف 209 و صدور وثیقه های سنگین 1 میلیارد تومانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگران ویژه دستگیریهای خودسرانه خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه مردم ایران است.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
8 بهمن 1388 برابر با 28 ژانویه 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر



http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.: 0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: