۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

در آستانۀ اعدام قرار گرفتن نوجوانی که در کودکی مرتکب جرم شده است

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی صابر شربتی که در سن 15 سالگی در جریان یک درگیری خیابانی و برای دفاع از خود که منجر به مرگ مردی شده بود دستگیر و 5 سال است که در کانون اصلاح و تربیت و زندان گوهردشت کرج در بازداشت بسر می برد.او محکوم به اعدام شده بود ولی با اعتراضهای بین الملی اجرای حکم اعدام وی متوقف گردید. تا اینکه اوایل امسال نسبت به صدور حکم اعدام خود در دیوان عالی کشور اعتراض نمود و روز سه شنبه بدون ابلاغ تایید حکم اعدام به وی، در روزنامۀ دولتی ایران با تیتری تحت عنوان "نفسهای عامل قتل مرد مسافر به شمارش افتاده است " از تایید و غریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدامش خبر دادند.
زندانی صابر شربتی متولد 1369 می باشد که در مردادماه 84 هنگامی که سوار ماشین مسافر کشی بود با راننده آن جر و بحث می کند در این هنگام راننده که 30 سال سن داشت با قفل فرمان شروع به زدن وی می نماید . صابر از خود دفاع نمود که نهایتا منجر به مرگ راننده می شود. پس از آن او دستگیر و به آگاهی گوهدشت منتقل شد و به مدت یک هفته تحت شکنجه های غیر انسانی قرار داشت .سپس او را به کانون اصلاح و تربیت شهر زیبای تهران منتقل کردند و پس از یک سال صابر شربتی را از کانون به سالن جوانان بند 4 زندان گوهردشت کرج منتقل نمودند.
او در سنین کودکی بسر می برد و قاعدتا باید پرونده اش در دادگاه اطفال مورد رسیدگی قرار می گرفت ولی پرونده او به شعبۀ 74 توسط فردی بنام تردست مورد رسیدگی قرار گرفت و او را به اعدام محکوم کرد. با اعتراض او و وکیلش پرونده به شعبۀ 71 جهت رسیدگی ارسال شد و عزیز محمدی رئیس این شعبه او را به اعدام محکوم نمود.
پس از اعتراضات بین المللی نسبت به اعدام کودکان در ایران اجرای حکم اعدام وی متوقف گردید.اوایل امسال زندانی صابر شربتی نسبت به صدور حکم اعدام در دیوان عالی کشور اعتراض نمود که در روزهای گذشته خبر تایید و غریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدامش را از مطبوعات دولتی مطلع شد.
صادق لاریجانی رئیس منصوب ولی فقیه علی خامنه ای در قوۀ قضاییه برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بار دیگر قصد دارد دست به اعمال ضدبشری مانند اعدام زندانیان سیاسی و اعدام کودکان بزند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اعدام زندانیان سیاسی،کودکان واعدام های گروهی که هدفی جزء ایجاد رعب و وحشت در میان مردم ندارد را محکوم می کند و از دبیر کل سازمان ملل،کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
03 دی 1389 برابر با 24 دسامبر 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
دبیرکل سازمان ملل متحد
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
گزارشگران ویژه اعدام سازمان ملل متحد

http://hrdai.net
info@hrdai.net

pejvak_zendanyan10@yahoo.com
pejvakzendanyan@gmail.com
Tel.:0031620720193
استفاده از گزارشهای فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران تنها با ذکر منبع مجاز است

هیچ نظری موجود نیست: