۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

برگزاری دادگاه مهدیه گلرو و تفهیم اتهامات سنگین


کمیته گزارشگران حقوق بشر - روز یکشنبه ۱۵ فروردین، دادگاه مهدیه گلرو در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شد.

دادگاه این فعال دانشجویی بدون اعلام قبلی و بدون حضور وکیل وی برگزار شد. اتهامات گلرو در این دادگاه «تبلیغ علیه نظام»، «تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «ارتباط و همکاری با منافقین» عنوان شد.

به گزارش منابع آگاه، قاضی پیرعباسی در این دادگاه اجازه دفاع در مقابل اتهام «ارتباط با منافقین» را به گلرو نداد. وی در دفاع از دو اتهام دیگر اظهار داشت مصاحبه‌اش با رسانه‌های خارجی تنها به دلیل «نداشتن تریبون» بوده است.

گلرو همچنین در مقابل اتهام «تجمع و تبانی» اظهار داشت تجمع‌های شورای دفاع از حق تحصیل «صنفی و در راستای احقاق حقوق محرومین از تحصیل» برگزار شده است. گفتنی است این فعال دانشجویی بارها اتهام ارتباط و همکاری با منافقین‌ (سازمان مجاهدین) را رد کرده است.

وحید لعلی‌پور همسر مهدیه گلرو، شیوه برگزاری دادگاه همسرش را بسیار «شبیه» دادگاه ضیاء نبوی و مجید دری دانست. وی همچنین نسبت به «برخورد زشت» منشی دادگاه با خانواده گلرو که با وجود «داشتن برگه ورود» از حضور آن‌ها در دادگاه جلوگیری به عمل آورد، اعتراض داشت.

ضیاء نبوی و مجید دری، دو عضو دیگر شورای دفاع از حق تحصیل، پیش از این از سوی شعبه ۲۶ به ترتیب به ۱۵ و ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی در سال گذشته نیز پس از تحصن چهار روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

این فعال مدنی همچنین از اعضای فعال کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. در حال حاضر ضیاء نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و مهدیه گلرو اعضای دربند شورای دفاع از حق تحصیل هستند.

هیچ نظری موجود نیست: