۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

رو به افزایش گذاشتن تعداد زندانیان بیمار در اثر آلودگی آب در زندان گوهردشت

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ،تعداد زندانیان بیمار که در اثر آلودگی شدید آب به بهداری زندان گوهردشت کرج منتقل شدند رو به افزایش گذاشته است.

در طی روزهای گذاشته تعداد زندانیانی که در اثر آلودگی آب بیمار می شوند افزایش یافته و هر روز تعدادی بیشتری از زندانیان سیاسی و عادی در بهداری زندان بستری می شوند.در طی 2 روز گذشته آب آلوده زندان بر روی زندانیان برای ساعتها متمادی قطع بوده و حتی امکان داشتن آب آلوده از زندانیان سلب شده است. در اثر قطع طولانی مدت آب و آلودگی شدید آن تا به حال تعداد بیشماری از زندانیان به بیماریهای گوارشی ،چشمی و پوستی مبتلا شدند. این مسئله باعث شده است که شرایط طاقت فرسائی را برای زندانیان ایجاد نماید.

روز گذشته بیش 10 نفر از زندانیان بند 2 زندان گوهردشت به بهداری زندان منتقل و بستری شدند همچنین بیش از 40 نفر از زندانیان سیاسی و عادی بند 4 زندان گوهردشت در بهداری زندان بستری شدند. که از جمله آنها زندانی سیاسی منصور رادپور و پیش از این زندانیان سیاسی صالح کهندل،محمدعلی منصوری،میثاق یزدان نژاد ،هود یازرلو و افشین بایمانی بودند.

زندانیان سیاسی و عادی که مبتلا به این بیماری می شوند دچار عوارضی مانند، اسهال ،استفراغ،بی حالی شدید ،عفونت چشمی و ناراحتی پوستی می گردند.روز به روز آمار بیماران آلودگی آب افزایش می یابد .

پس از چند هفته سکوت بهداری زندان در مقابل آلودگی آب و شیوه مقابله با این بیماری در چند روز اخیر به زندانیان اعلام کرده است که آب زندان را نباید مصرف نمایند . این در حالی است که غیر از آب زندان امکانی دیگری برای نوشیدن آب وجود ندارد.به آنها گفته شده است که از آب معدنی فروشگاه زندان که بسیار محدود است استفاده کنند. اکثر زندانیان فاقد امکانات مالی هستند و قادر به خرید آب معدنی نیستند و ناچار به مصرف آب آلوده زندان هستند.

زندانیان سیاسی و عادی زندان گوهردشت کرج از آب چاه های حفر شده که تصفیه شده نیست تا به حال مصرف می کردند ولی از اسفند ماه تاکنون فاضلاب زندان به چاه های آب نوشیدنی زندانیان نشت و آن را آلوده کرده است . آلودگی آن به حدی است که امکان نوشیدن آن تقریبا غیر ممکن است. رنگ آب آلوده، زرد رنگ و بد بو می باشد.

از طرفی دیگر روز گذشته آب بند 2 زندان گوهردشت از ساعت 10:00 صبح تا ساعت 15:30 قطع شده بود و بدلیل نبود آب سرویسهای بهداشتی این بند را مسدود کرده بودند.به زندانیان گفته شده است که در طی روزهای آینده این وضعیت ادامه خواهد یافت. در این بند و سایر بندها تعداد زیادی از زندانیان بیمار هستند و نیاز مبرم به سرویسهای بهداشتی دارند که با قطع آب و بستن سرویسها شرایط بهداشتی این بند را فاجعه بار کرده است.

علیرغم اینکه بیش از 1 ماه از آلودگی شدید و قطع مستمر آب و افزایش بیماران می گذرد ولی تا به حال هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نشده است و جان چند هزار زندانی در معرض خطر جدی قرار دارد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به خطر جدی و فاجعه انسانی که جان هزاران زندانی اسیر و بی دفاع را تهدید می کند هشدار می دهد و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای پیشگیری از یک فاجعه انسانی در زندان گوهردشت کرج خواستار دخالت و اقدامات عملی برای نجات آنها است.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
29 فروردین 1389 برابر با 18 آپریل 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل



http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel. : 0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: