۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی رضا خندان ممانعت می کنند

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،رضا خندان فعال حقوق کودکان ،نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران ،علیرغم اینکه چند هفته از سپردن وثیقه او می گذرد ولی بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی او ممانعت می کنند.

آقای رضا خندان 50 ساله فعال کودکان،نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران،علیرغم سپردن وثیقه بیش از 2 ماه است که در بازداشت بسر می برد و بازجوی وزارت اطلاعات از آزادی او خوداری می کند .بیش از 3 هفته پیش فردی بنام نو فرصتی رئیس شعبه 11 امنیت دادگاه انقلاب شهر ری با خانواده خندان تماس گرفت و به آنها اعلام کرد که با سپردن مبلغ 20 میلیون تومان وثیقه او می تواند آزاد شود.خانواده آقای خندان با صرف هزینه و زمانی طولانی وثیقه را تامین کردند و این شعبه با آن موافقت کرد و قرار شد بعد از 26 اسفند آزاد شود. ولی در آخرین لحظات آغاز تعطیلات نوروزی به آنها گفته شد که بازجوی وزارت اطلاعات با آزادی او مخالفت کرده است و پرونده او باید به بازپرسان امنیتی دادگاه انقلاب که در زندان اوین مستقر شده اند ارجاع داده شود.امکان تماس با بازپرسان امنیتی مستقر در زندان اوین برای خانواده ها و وکلای آنهاوجود ندارد. آنها به هیچ وجه پاسخگوی خانواده ها و وکلای آنها نیستند.

خانواده خندان از زمان سپردن وثیقه پیگیر آزادی عزیزشان بودند و هر بار با دادن وعده هایی که در 2 الی 3 روز آینده آزاد خواهد شد مواجه بودند ولی به وعده های خود تا به حال عمل نکردند و او را همچنان در بازداشت غیر انسانی و غیر قانونی خود قرار داده اند. در آخرین جوابی که به این خانواده داده شده است بازجوی پرونده در مرخصی است و باید منتظر بازگشت او باشند. این در حالی است که بازجوئیهای او مدتها است که پایان یافته است و در بند 350 زندان اوین زندانی است.از طرفی دیگر این گفته ثابت می کند که بازجویان وزارت اطلاعات هستند که قوه قضائیه را در دست دارند.

با جایگزین شدن عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران بجای سعید مرتضوی،این فرد در یک اقدامی غیر انسانی و فراتر از سعید مرتضوی دستیاران خود را که معروف به بازپرسان امنیتی دادگاه انقلاب هستندو در بازجوئیها و شکنجه و پرونده سازی علیه دستگیر شدگان شرکت دارند را به زندان اوین منتقل کرده است.جعفری دولت آبادی با این اقدام غیر انسانی خود وکلا را که با محدودیتهای زیادی مواجه بودند، عملا از انجام کار حقوقی خود منع شده اند و کار آنها را غیر ممکن کرده اند. جعفری دولت آبادی همچنین برای تحت فشار قرار دادن خانواده ها و در بی اطلاعی کامل قرار دادن آنها بازپرسان امنیتی را به محیطی منتقل کرده است که خانواده ها قادر به تماس با آنها نیستند.

لازم به یادآوری است که آقای رضا خندان مهابادی روز 7 بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات هنگامی که از منزل خواهرش خارج می شد دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.او بیش از 40 روز را در سلولهای انفرادی بند مخوف 209 بدون داشتن هیچ ارتباطی با خانواده اش بسر برد و در طی این مدت تحت بازجوئیهای طولانی و شکنجه های روحی شدید قرارداشت. پس از آن او را از بند 209 به بند 350 زندان اوین منتقل کردند و همچنان از آزادی او سر باز می زنند.

در یورشها مامورین وزارت اطلاعات در دی و بهمن ماه تعدادی از فعالین کودکان کار و خیابانی دستگیر و به بند مخوف 209 منتقل شدند که از جمله آنها ؛خانم مریم ضیاء، مهدی آمیزش، بابک نظری و سعیده میرزائی می توان نام برد که با فشارهای بین المللی بعد از هفته ها بازداشت ناچار به آزادی آنها شدند. اکثر آنها از تشکیل دهندگان و از اعضای ان. جی . او .جمعیت تلاش برای جهان شایسته کودکان می باشند و به بخاطر فعالیتهای اجتماعی کمک به کودکان کار و خیابانی دستگیر شدند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش به فعالین کودک،دستگیری و انتقال آنها به بند 209 و ادامه بازداشت آنها علیرغم قرار دادن وثیقه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

16 فروردین 1389 برابر با 5 آپریل 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

یونیسف

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل


http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: