۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

استمرار الودگی شدید آب در زندان خطر شیوع بیماریها را افزایش داده است

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" از روز گذشته آب نوشیدنی زندانیان در زندان گوهردشت کرج دچار آلودگی شدید و بوع متعفنی میدهد و چندین ساعت پی در پی قطع بوده است.این مسئله باعث شدت یافتن نگرانیها نسبت به شیوع بیماریهای خطرناک شده است.

روز چهارشنبه 18 فروردین ماه آب نوشیدنی زندانیان در زندان گوهردشت کرج پس از چند ساعت قطع بودند هنگامی که مجددا وصل می شود دچار آلودگی شدید و بوی بسیار بدی می داد و بیشتر به آب فضلاب شباهت داشت. زندانیان بی دفاع و در بند ناچار به نوشیدن این آب آلوده هستند.گفته می شود که تعدادی از زندانیان در اثر نوشیدن آب آلوده دچار ناراحتیهای گوارشی شده اند و عوارضی مانند اسهال ،حالت تهوع،سر درد و بی حالی را در پی داشته است.

آب مصرفی زندانیان در زندان گوهردشت کرج از چاههای حفر شده تامین می شود و زندانیان از آب تصفیه شده سیستم شهری محروم هستند. در هفته های اخیر فاضلاب زندان به آب چاههای مصرفی زندانیان نشت کرده است و این مسئله چندین هفته است که ادامه دارد.زندانیان همچنین به دلیل قطع مستمر و سرد بودن آب امکان استحمام از آنها گرفته شده است و این مسئله باعث شیوع بیماریهای پوستی در میان آنها شده است.

علیرغم گذشت چند هفته از آلودگی شدید و قطع مستمر آب ولی تا به حال برای رفع این مشکل هیچ اقدامی صورت گرفته نشده است. این مشکل در تمامی بندهای زندان گوهردشت کرج ادامه دارد. تراکم زیاد بندهای زندان گوهردشت که گاها تا چند برابر ظرفیت معمول خود زندانی در آن جای داده اند. خطر شیوع بیماری جان زندانیان را مورد تهدید قرار داده است.از طرفی دیگر همزمان با آلوده شدن و قطع آب در سطح زندان ، آب معدنی و سایر نوشیدنیها موجود در فروشگاه زندان جمع آوری می شود و زندانیان امکان تهیه و تامین نوشیدنی مورد نیاز خود را ندارند.

از طرفی دیگر مدتهاست که اکثر سرویسهای بهداشتی بند 6 عملا غیر قابل استفاده می باشند.سالنهای این بند که بصورت چند طبق و بالای همدیگر قرار دارند.آب دفع شده زندانیان که در طبقات بالا می باشند بر روی سرویسهای که در طبقات پاین قرار دارند نشت می کند. بطوری که زندانیان طبقات پایین که قصد استفاد از سرویسهای بهداشتی را دارند باید کیسه پلاستیکی بر روی خود بکشند تا خیس نشوند. شرایط بهداشتی بندها بشدت آلوده است.در حال حاضر تعدادی از سرویسها بهداشتی عملا غیر قابل استفاده هستند و بیش از 600 نفر باید از 3 الی 4 سرویس بهداشتی استفاد کنند .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به شیوع بیماریهای خطرناک بخاطر آلودگی شدید آب و قطع مستمر آن که جان زندانیان را در معرض خطر جدی قرار داده هشدار میدهد و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای مدافع حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایتهای سیستماتیک و سازمان یافته علیه زندانیان در ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

19 فروردین ماه برابر با 08 آپریل 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

tel.:0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: