۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

شکنجه ها و شرایط غیر انسانی که در طی مدت بازداشت علیه فعالین شهر یاسوج روا داشته شد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" فعالین دانشجوئی و حقوق بشری دستگیر شده در شهر یاسوج علیرغم آزادی از زندان ولی تحت فشارهای مستمر بازجویان وزارت اطلاعات در این شهر قرار دارند.

فعالین دانشجوئی و حقوق بشری شهر یاسوج که از روز 13 بهمن با یورش وحشیانه مامورین وزارت اطلاعات به منازلشان دستگیر و به سلولهای انفرادی منتقل شدند. در طی این یورشهای وحشیانه تعدادی از فعالین شهر یاسوج که اسامی آنها به قرار زیر است بازداشت شدند: آقای اردوان قرائتی 13 بهمن دستگیر و بعد از مدتی آزاد شد،حسن اکوانیان همزمان دستگیر و پس از یک هفته آزاد شد.رضا اکوانیان 13 بهمن دستگیر و تا 22 بهمن در زندان بسر برد. محمد طاهر اکوانیان که ساکن دهدشت بود زمان یورش مامورین وزارت اطلاعات در منزل حاضر نبود و موفق به دستگیری او نشدند.

مامورین وزارت اطلاعات هنگام یورش به منازل فعالین شهر یاسوج از وحشیانه ترین شیوه ها استفاده می کردند.آنها همچنین برای مدت طولانی منازل آنها را مورد بازرسی قرار دادند که در حین بازرسیها باعث تخریب وسائل شخصی آنها شدند.هنگام ترک منازل بعضی از وسائل شخصی آنها را جمع آوری و با خود بردند که از جمله آنها ،فرم کمپین یک میلیون امضاء،کتابها و جزوات ،رسیور ماهواره،کامپیوتر، تلفن همراه،دفترچه تلفن و سایر وسائل شخصی آنها می باشد.

فعالین شهر یاسوج پس از دستگیری به سلولهای انفرادی زندان مرکزی یاسوج انتقال داده شدند.آنها در طی مدتی که در بازداشت بسر می بردند مورد شکنجه های جسمی و روحی شدید قرار داشتند. از جمله شکنجه های جسمی که علیه آنها بکار برده می شد شکنجه با باتونهای برقی،زدن ضربات مشت و لکد به سر و صورت و سایر نقاط حساس بدن،بطوری که بعضی از آنها در زیر شکنجه بیهوش می شدند . وارد کردن ضربات به بینی و کمر که منجر به زخمی شدن و دچار خونریزی می شدند . علیرغم اینکه چند هفته از آزادی آنها می گذرد ولی هنوز آثار شکنجه بر بینی و کمر آنها باقی مانده است.بیدار نگه داشتن آنها برای مدت طولانی و همچنین وادار به مصرف کردن داروهایی که در آنها حالت خواب آوری ایجاد می کند اما با شکنجه های جسمی از خواب آنها ممانعت می کردند. یکی از شیوه های شکنجه های روحی که بازجویان وزارت اطلاعات بکار می بردند یکی از فعالین اسیر را در حین بازجوئی مورد تهدید قرار دادند و به او گفتند: اگر هر چی را که می گویم قبول نکنی و ننویسی همسرت را اینجا می آوریم و به او تجاوز خواهیم کرد. در 3 روز اول دستگیری شکنجه ها بصورت مستمر و وحشیانه ادامه داشت.

اتهاماتی که به آنها وارد کرده اند عبارتند از : تشویق دانشجویان یاسوج به تحصن و اعتصاب/ شرکت در اعتراضات گسترده مردم تهران/ عضویت در کمپین یک میلیون امضاء/داشتن ارتباط با فعالین حقوق بشری/مصاحبه با رادیوهای فارسی زبان بین المللی/داشتن ارتباط با سازمان مجاهدین خلق/ ارسال اخبار موارد نقض حقوق بشر در ایران به خارج /تبلغ علیه نظام/توهین به مقدسات نظام و رهبری در وبلاک خود و موادر متعدد دیگری می باشد.

پرونده آنها در حال حاضر توسط فردی بنام کرمی بازپرس شعبه 4 دادسرای انقلاب یاسوج تحت بررسی است.

فعالین یاسوج از زمان دستگیری تا به حال بارها به اداره اطلاعات یاسوج فراخونده شده اند و هر بار ساعتها مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفته اند. بازجویان آنها را تحت فشار قرار داده اند که از شکنجه های و حشیانه و شرایطی که در طی این مدت بر آنها گذاشته است را نباید با کسی در میان بگذارند در غیر اینصورت با عواقب سنگین آن مواجه خواهند شد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری ،قرار دادن در سلولهای انفرادی،شکنجه های وحشیانه و تهدیدات رذیلانه علیه فعالین دانشجوئی و حقوق بشری را محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار دخالت برای پایان دادن به جنایت علیه بشری در ایران است.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
27 فروردین 1389 برابر با 16 آپریل 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل


http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel. : 0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: