۱۳۸۷ دی ۱۱, چهارشنبه

عدم درمان زندانیان سیاسی بند350 زندان اوین و تحت فشار قرار دادن خانواده های آنها



بنابه گزارشات رسیده از بند 350 زندان اوین دو زندانی سیاسی که از ناراحتی شدید چشم رنج می برند بیش از 3 ماه است که از معالجه کردن آنها خوداری می کنند.

زندانی سیاسی علی صارمی از شرکت کنندگان در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 که بعد از مراسم در تاریخ 14 شهریور ماه 1386 دستگیر و بیش از 6 ماه در بند مخوف 209 زندان اوین تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت و نزدیک به 16 ماه است که در بلاتکلیفی بسر می برد.آقای صارمی در طی 4 مرحله دستگیر شدن در این رژیم بیش از 20 سال است که در زندان بسر می برد.

آقای صارمی از ناراحتی چشمانش رنج می برد و قدرت دید او تا حد زیادی کاهش یافته است و در اثر این ناراحتی دچار سردردهای شدید شده است . او نیاز به معالجه و عینک طبی فوری دارد و بارها این مسئله را با بهداری زندان در میان گذشته است ولی بهداری زندان برای تحت فشار قرار دادن او از درمان جدی وی تا به حال خوداری کرده است.درمان نکردن و عدم داشتن عینک طبی شرایط سخت زندان را بر او چند برابر کرده است.

آقای ظهور نبوی چاشمی زندانی سیاسی که به خاطر نوشتن سلسله مقالاتی در مجله سرزمین آریایی به احکام سنگین و غیر انسانی 4 سال زندان محکوم شده است. او قبل از دستگیری؛ پزشکان متخصص و معالجه وی تاکید کرده بودند که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد و تمام مراحل لازم برای بستری شدن انجام شده بودو در آستانه انجام عمل جراحی قرارداشت که در تاریخ 10 فروردین ماه دستگیر و به بند 350 زندان اوین منتقل گردید.

آقای نبوی با کاهش بینائی مواجه می باشد و نیاز فوری و مبرم به معالجه دارد و بارها این مسئله را با بهداری زندان مطرح کرده است .بهداری زندان در جواب او می گوید: چونکه تعداد بیماران چشمی کم هستند باید صبر کنید تا تعداد افراد زیاد شوند تا ما اقدام نماییم، و این مسئله از فرودین ماه ادامه دارد ولی تا به حال از هر اقدامی برای درمان ایشان خوداری می کنند. ادامه این وضعیت باعث خواهد شد که او را در معرض خطر جدی از دست دادن بینائی اش شود.

از طرفی دیگر فشار بازجویان وزارت اطلاعات علیه خانواده نبوی شدت یافته است و در طی روزهای اخیر همسر آقای ظهور نبوی به ستاد خبری وزارت اطلاعات سمنان فرخوآنده شد و به مدت 5 ساعت مورد بازجویی بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفتند .بازجویان وزارت اطلاعات خانم نبوی را تحت فشارها و تهدیدات خود قرار دادند و او را تهدید کردن و گفتند: که عواقب سختی در انتظار شماست .احظار خانم نبوی در پی تماس ناموفق صدای امریکا با این خانواده بود که برای تشریح شرایط و وضعیت خانم حمیده نبوی که قرار بود در این باره مصاحبه ای انجام شود صورت می گیرد. بازجو با تهدید خطاب به خانم نبوی گفت : شما حق ندارید اسرار زندگی خانواده را برای یک بیگانه که اصلا نمی دانی کیست بگویید.

بازجویانی که در احظار، بازجوئیهای طولانی، تهدید و تحت فشار قرار دادن خانواده نبوی در سمنان مستقیما نقش دارند به نام های عرفانی و کریمی می باشند.بازجویان نامبرده در انتقال اعضای بی گناه این خانواده به سلولها انفرادی و چند هفته در آن سلولها نگه داشتن،شکنجه های جسمی و روحی،تهدید واذیت و آزار این خانواده شخصا دخالت دارند.

وزارت اطلاعات تا به حال حصاری علیه این خانواده ها ایجاد کرده است تا سازمانهای حقوق بشری و رسانه ها از وضعیت و شرایط عزیزان آنها در زندان مطلع نشوند و این طرح به طرق مختلف تا به حال صورت پذیرفته. 1. ممنوع کردن وکلای آنها از پیگیری حقوقی و مصاحبه کردن در مورد وضعیت و شرایط و حکم های غیر انسانی که علیه آنها صادر می شود .2. ممنوع کردن فعالین حقوق بشری،رسانه های خبری (سایتها) در داخل کشور از انتشار اخبار، نام بردن و یا تشریح شرایط و ضعیت زندانیان سیاسی و فشارهای موجود علیه خانواده و یا وادار کردن آنها به نوشتن اتهامات دورغ و غیر واقعی که وزارت اطلاعات دیکته می کند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،ادامه بازداشت زندانیان سیاسی ،عدم درمان و قرار دادن آنها در شرایط غیر انسانی و همچنین احظار خانواده های آنها به ستاد خبری وزارت اطلاعات و مورد بازجوی طولانی ، تهدید و تحت فشار قرار دادن آنها را محکوم می کند. و از کمیسر عالی حقوق بشر برای لازم اجرا کردن رعایت قوانین حقوق بشری در ایران خواستار ارجاع پرونده این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

11 دی 1387 برابر با 31 دسامبر 2008

گزارش شرایط زندانیان سیاسی فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر


http://hrdai.blogspot.com

http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

tel. : 0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: