۱۳۸۹ اسفند ۲۷, جمعه

بیانیه عفو بین الملل در باره کشتار زندان قزل حصار

مرگ در زندان‌های ایران باید مورد بررسی قرار گیرد
عفو بین الملل اعلام کرد، طبق گزارشات و پژوهش‌های به دست امده در طی هفته گذشته نزدیک ۱۴ نفر در شلوغی‌های زندانی نزدیک تهران کشته شده‌اند. این حادثه به دلیل پرجمعیت بودن زندان قزل حصار که در کرج واقع است، و در پی اعتراضات و درگیری‌های بین زندانبانان و زندانیان در شب سه شنبه اتفاق افتاد. رییس زندان اعلام کرد که تحقیقات قضایی در این باره آغاز شده است.
معاون مدیر کل سازمان عفو بین الملل در خاورمیانه و شرق افریقا، حسیبا حاج صحرایی، اعلام کرد: «چنین تلفات بالایی بسیار نگران کننده است. مقامات زندان برای حفظ نظم و حفاظت از جان زندانیان مسئول هستند و در این راه باید خویشتن‌دار باشند.»
«بر اساس استاندارد بین المللی حقوق بشر، باید بصورت شفاف و مستقل مرگ این افراد بررسی و اعلام شود. این استاندارد، حداقلی برای چگونگی برخورد با زندانیان و حمایت از آن‌ها تعیین کرده است.»


«متاسفانه قوه قضاییه ایران به طور معمول قادر به انجام تحقیقات در این رابطه نیست، بنابراین ما بار دیگر از جامعه بین الملل درخواست خود را برای رسیدگی به مقوله حقوق بشر و اعزام گزارش‌گرانی برای نظارت بر آن به ایران، ارائه کرده‌ایم.» یکی از مقامات زندان گفت شورش زندانیان، توسط زندانیان محکوم به مرگ، قاچاقچیان مواد مخدر و سایر مجرمین صورت گرفت که در ‌‌نهایت آن‌ها با ایجاد آتش سوزی، اقدامات مخرب دیگر و حمله به نگهبانان زندان در تلاش برای فرار از زندان بوده‌اند.
این در حالی است که گروه‌های فعال حقوق بشر، در گزارشی به سازمان عفو بین الملل اعلام کرند زندانیان معترض، دارای شرایط بسیار نامناسبی بوده، و نیز برخی از آنان در حال جابجایی به مکانی دیگر برای اعدام بوده‌اند.
بر اساس گزارش یکی از فعالان حقوق بشر خارج از ایران؛ وی با یکی از زندانیان بخش ۲ تا ساعات اولیه روز چهارشنبه در تماس بوده، که از آن به بعد خطوط تلفن قطع گردیده است. همین گزارش حاکی است که «زندانیان بخش ۲ و ۳ زندان را در اختیار گرقته‌اند»
زندانی مذکور اعلام کرد «نگهبانان مسلح در پشت بام زندان و هم چنین در خارج از در‌های بند‌های زندان مستقر شده بودند، در این حال زندانیان تلاش می‌گردند تخت‌های خود را مانند سپری در برابر تیراندازی نگهبانان قراردهند.» شاهد مورد نظر اعلام کرد ماموران به سوی همه شلیک می‌کردند.
گزارشات رسیده حاکی از آن است که دست کم شش نفر به ضرب گلوله کشته و بیش از صد نفر زخمی شده‌اند، که برخی از آنان در راه رسیدن به مراکز درمانی جان باختند.
بنا به گزارش‌های روز چهارشنبه تلویزیون دولتی ایران، دست کم ۱۴ نفر کشته شده و آمار زخمی‌ها را ۳۳ نفر اعلام کرده بودند. در میان اسامی کشته شدگان، نام چند نفر از نگهبانان زندان نیز به چشم می‌خورد.
حسیبا حاج صحرایی اضافه کرد: «ما می‌دانیم مقامات ایران در قتل و قانون شکنی لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند. اعدام صد نفر در سال گذشته، که عمدتا دارای جرائمی مانند مواد مخدر بوده‌اند، نشان دهنده ضرورت توقف اعدام‌ها در ایران است.»

هیچ نظری موجود نیست: