۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

گزارشی از تجمع اعتراضی خانواده های دستگیر شدگان در مقابل زندان اوین

روز دوشنبه 25 آبان ماه تعداد زيادي از خانواده بازداشت شده هاي بعد از انتخابات از ساعت 08:00 صبح در مقابل زندان اوین تجمع کردند و تا ساعت 13:00 تعداد آنها به بيش از 100 نفر مي رسيد. خانواده ها براي مطلع شدن از وضعیت و شرایط و ملاقات با عزيزانشان در سالن ملاقات و در مقابل درب آن تجمع كردند.

اسامي بازداشت شده هاي 13 آبان به تاييد زندان اوين رسيد و در ليست كامپيوتري آنها ثبت شده بود، كه تا حدودي خانواده هايي كه از مكان بازداشت عزيزانشان اطلاعي نداشتند از نگراني بیرون آمدند. اما به دليل ندادن ملاقات خانواده ها همچنان در نگراني بسر می برند كه نكند به دروغ اسامي آنها را اينجا تاييد كرده اند اما آنها در جايي ديگر نگهداري مي شوند.

به تعداد زيادي از خانواده بازداشت شده هاي 13 آبان گفته شد كه اين هفته نمی توانند با عزیزانشان ملاقات داشته باشند.زماني كه خانواده ها علت عدم ملاقات را سئوال مي كردند كاركنان به آنها مي گفتند: ما نمي دونيم حتما با بازجو همكاري نكرده. اينجا ملاقات بستگي به همكاري دارد كه صداي اعتراض تعداد زيادي از خانواده ها شدت گرفت كه اينها كاري نكرده اند كه بخواهند بازجويي پس دهند .اينها حقشان را مي خواهند .اين حق قانوني ما و آنهاست كه ملاقات داشته باشيم . بر اثر شدت گرفتن اعتراضات خانواده ها آنها وادار شدند که به تعداد اندكي از بازداشت شده هاي اعتراضات 13 آبان اجازه ملاقات داده شود. به گفته خانواده هايشان زماني كه بازداشتي آورده مي شد در دست آنها چشم بند ديده مي شد. خانواده ها مي گفتند :اين شگرد آنها است که به تعداد اندکی ملاقات مي دهند تا بقیه را ساکت کنند و فكر كنيم كه حتما هفته بعد به ما ملاقات داده مي شود اما اينها اينقدر دروغگو و پليد هستند كه معلوم نيست هفته آينده با ما چه برخوردی داشته باشند .

از طرفی دیگر كاركنان واحد مددكاري، خانواده ها را به بخش اداري زندان كنار درب دژباني احاله مي دهند كه آنها را از سالن دور كنند .تعدادي از خانواده ها به نمايندگي از بقيه به بخش اداري زندان اوین مراجعه کردند. بعد از 2 ساعت انتظار به آنها جوابي داده نشد و حتي اجازه صحبت با قاضي كشيك را نیافتند .با اين وضعيت خانواده ها با خشم اعلام كردند اگرچه ملاقات حق ماست اما حق بالاتر ما آزادي عزيزنمان است كه بي گناه بازداشت شده اند اگر ملاقات نمي دهيد ما هم اصراري نداريم مي ايستيم تا تمام بازداشت شده ها آزاد شوند.

اسامي تعدادي از بازداشت شدگان 13 آبان برای ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد. با این لیست اسامی تعداد دستگیر شدگان که تا به حال انتشار یافته است به 83 نفر می رسد.

1- مريم بابايي 28 ساله در هفت تير بازداشت شده

2- سپهر كريمي 27 ساله در مطهري بازداشت شده

3- كاوه حسين زاده 31 ساله در هفت تير بازداشت شده

4- وحيد آذري 25 ساله در ولي عصر بازداشت شده

5- پيمان ملك زاده 23 ساله در مطهري بازداشت شده

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،ادامه بازداشت،شکنجه برای گرفتن اعترافات و پرونده سازی،تشکیل دادگاه فرمایشی برای صدور احکام سنگین و بی خبر نگه داشتن خانواده های آنها از وضعیت و شرایط عزیزانشان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ، گزارشگر ویژه شکنجه و دستگیریهای خودسرانه ملل متحد می خواهد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا پرونده نقض حقوق بشر این رژیم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

25 آبان 1388 برابر با 16 نوامبر 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر


http://hrdai.blogspot.com

http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

tel.:0031620720193

توجه: استفاده از گزارشها ولیست اسامی دستگیر شدگان فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران فقط با ذکر ماخذ مجاز می باشد

هیچ نظری موجود نیست: