۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

وضعیت حاد جسمی زندانی سیاسی که دچار قطع نخاع است

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،وضعیت جسمی زندانی سیاسی هادی(همایون) عابد با خدا که دچار قطع نخاع است رو به وخامت گذاشته و جان این زندانی در معرض خطر جدی قرار گرفته.

زندانی سیاسی هادی عابد با خدا 50 ساله که دچار قطع نخاع است و قادر به حرکت نیست. بیش از 20 روز است که در بهداری زندان مرکزی رشت نگهدای می شود. شرایط جسمی او بدلیل عدم رسیدگی پزشکی رو به وخامت گذاشته است . در حدود 4 هفته است که سوند ادراری او عوض نشده در صورتیکه می بایست هر هفته یک بار عوض می شد.این مسئله باعث شده است که عفونت در خون او افزایش یابد و رنگ چهره اش زرد شود .علیرغم گذشت 20 روز از مکاتبات بهداری زندان با پزشک قانونی مبنی بر اینکه او قادر به تحمل کیفرنیست و خواستار اقدام در این باره شده بودند. امروز به پزشک قانونی انتقال داده شد و به خانواده وی اعلام شد که این مسئله را بررسی خواهند کرد.هر ساعتی که از بازداشت او می گذرد جان وی را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

هنگامی که این زندانی سیاسی به پزشک قانونی آورده شد 2 سرباز همراه وی قصد داشتند او را از خودرو بر روی برانکارد قرار دهند ولی قادر به حمل او نبودند که با کمک مردم بر روی برانکارد قرار داده شد . حاضرین در پزشک قانونی و عابرین با دیدن این صحنه واینکه متوجه شدن او یک زندانی سیاسی که دچار قطع نخاع است از این عمل ضد بشری رژیم سخت بر آشفته شدند و بعضی از آنها اقدام به اعتراض نمودند و در عرض مدت کوتاهی تعداد زیادی از مردم در آنجا تجمع کردند.مامورین حاضر و همراه وی از ترس شدت یافتن اعتراضات مردم شتاب زده وی را به درون پزشکی قانونی منتقل کردند.

بهداری زندان از رسیدگی جدی به زخم های این زندانی سیاسی خوداری می کند و این مسئله باعث ایجاد عفونت در زخمهای او شده است .او در طی 4 هفته بازداشت بشدت دچار کاهش وزن شده و از زمان بازداشت تا به حال از استحمام کردن محروم بوده و در وضعیت بسیار بد بهداشتی نگهداری می شود.آقای عابد با خدا قادر به ایستادن و راه رفتن نیست و امور شخصی اش با کمک دیگران صورت می گیرد.

از طرفی دیگر وزارت اطلاعات برای تحت فشار مالی قرار دادن این خانواده که در کار میکس و ادیت فیلمهای ازدواج بودند تمام وسایل کار آنها را از چندین ماه پیش ضبط کرده است.

لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی هادی(همایون) عابد با خدا در شعبۀ 2 دادگاه انقلاب به 2 سال زندان محکوم شده است و در تاریخ 17 آبان ماه دستگیر و به زندان مرکزی رشت منتقل شد. او همچنین در دهۀ 1360 به دلیل هواداری از سازمان مجاهدین خلق چند سال در زندانهای اوین و قزل الحصار تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی بسر برد. پاسداران هنگامی که قصد دستگیری او را داشتند، بسوی وی شلیک کردند که در اثر اصابت گلوله، باعث قطع نخاع وی شد.قطع نخاع او باعث شده که تعدادی از اندامهایش بطور طبیعی عمل خود را نتوانند انجام دهند که از جملۀ آنها راه رفتن، مثانه (با سوند ) و کلیه و دستگاه گوارشی او بشدت آسیب دیده است.همچنین برادر وی هرمز عابد باخدا در دهۀ 1360 بخاطر هواداری از سازمان مجاهدین در زندان اعدام شد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به شرایط حاد و در معرض خطر قرار گرفتن جان این زندانی سیاسی که دچار قطع نخاع است و ازانجام امور شخصی خود عاجز است، هشدار میدهد و دستگیری او را بعنوان یک عمل ضدبشری محکوم می کند. از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای حقوق بشری جهان خواستار اقدامات عاجل برای پایان دادن به جنایتهای سیستماتیک این رژیم علیه مردم ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

8 آذر 1388 برابر با 29 نوامبر 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر


http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

tel.:0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: