۱۳۸۷ آبان ۲۶, یکشنبه

یکی از اعضای خانواده های قتل عام 1367 در زندان اوین در شرایط بسیار بد جسمی بسر می برد



بنابه گزارشات رسیده از بند 8 زندان اوین، آقای محسن نادری 50 ساله،وضعیت جسمی او در شرایط بسیار بدی قرار گرفته است.

آقای نادری دچار ناراحتی حاد ریوی است.از زمان دستگیری تا به حال او را در سلولی قرار داده اند که چندین برابر ظرفیتش زندانی در آن جای داده شده.در این سلول دود سیگار و مواد مخدر و همچنین نبود سیستم تحویه باعث گردیده که شرایط تنفسی او را حاد کند و بیماری ریوی وی را تشدید نماید. او تا به حال چندین بار در اثر این شرایط غیر انسانی حاکم بر سلول در شرایط وخیم جسمی، به بهداری منتقل شده . از طرفی دیگر سیستم گرمایی زندان خاموش می باشد و سرما ی زیادی و نبود پوشش کافی در شدت یافتن بیماری وی تاثیر زیادی داشته است.علیرغ اینکه زندانبانان از شرایط جسمی ایشان مطلع هستند و بارها این مسئله را یادآوری نموده اند ولی رئیس بند در جواب او می گویید:ما شماها را به اینجا آوردیم که سالم برنگردید و عبرتی برای دیگران باشید.

علاوه بر شرایط فوق در حال حاضر به دلیل نبود امکانات بهداشتی در زندان حشرات موزی به نحوی بی سابقه ای افزایش یافته است. بودن حشرای موزی در زندان شرایط سخت و غیر انسانی را بر زندانیان چند برابر نموده است.

وضعیت غذایی زندان به لحاظ کیفی و کمی قابل مصرف نمی باشد. و این مسئله باعث گردیده که مقاومت جسمی زندانیان در برابر بیماریها تضعیف شده و آنها را آسیب پذیر نموده. فروشگاههای زندان که جهت سودجوئی و اخاذی توسط زندنبانان تاسیس گردیده است. اکثر کالاهای مواد غذایی این فروشگاهها تاریخ مصرف آنها گذشته است و چندین برابر قیمت بازار به زندانیان فروخته می شود. در یورشهایی که به سلولهای زندانیان سیاسی توسط زندانبانان صورت می گیرد همان مواد خریداری شده از فروشگاه زندان توسط زندانبانان ضبط و با خود برده می شود.

آقای نادری در شهریور ماه سال 1386 برای گرامیداشت نوزدهمین سالگرد یکی از اعضای خانواده اش ( زنده یاد محمد حسین داود آبادی فرهانی) که در قتل عام 1367 جان باخته بود شرکت کردند. او پس از شرکت در این مراسم در تاریخ 18 شهریور 1386 با یورش مامورین وزارت اطلاعات که در حدود 12 نفر تخمین زده می شد دستگیر و به بند مخوف 209 منتقل شدند. او به مدت 21 روز در سلولها ی انفرادی تحت بازجوئی ،بازجویانی که با نام های مستعار(سید و رحمتی) بودند قرار داشت.بازجویان او را در حین بازجوئی تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار دادند. پس از 21 روز بازداشت با قرار وثیقه بصورت موقت آزاد شد. پس از مدتی او را در شعبه 28 دادگاه انقلاب توسط فردی بنام موسوی مورد محاکمه قرار دادند.موسوی او را به یک سال زندان محکوم نمود،و در تاریخ اول مردادماه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب دستگیر و به بند 8 زندان اوین منتقل گردید که همچنان در زندان بسر می برد.

در حال حاضر 3 تن دیگر از شرکت کنندگان در مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در بند 350 زندان اوین زندانی می باشند.آقای علی صارمی (بلاتکلیف)،محمدعلی منصوری (محکوم به 17 سال زندان با تبعید)،میٍثاق یزدان نژاد دانشجوی زندانی (بلاتکلیف) می باشند.

لازم به یادآوری است که سازمان عفو بین الملل طی فرآخوانی که در تاریخ 2 نوامبر 2007 صادرکرد زندانی کردن خانواده های قتل عام 1367 را محکوم نمود.و در طی فرآخوانی دیگر در مورد قتل عام زندانیان سیاسی سال 1367چنین ادامه مید هد: كسانی كه مسئول این كشتار بوده‌اند - كه یكی از بدترین تعدیات ارتكابی در ایران بشمار می‌رود - باید تحت تعقیب قرار بگیرند و در دادگاهی كه قانونی و عادی تشکیل شود، با رعايت همه تضمین‌های رویه‌ای لازم، بر اساس استانداردهای بین‌المللی دادرسی‌های عادلانه محاكمه شوند. این افراد در صورتی كه مجرم شناخته شوند باید به نحوی متناسب با خصوصیت بسیار سنگین این جنایات، ولی بدون حكم اعدام یا كیفرهای بدنی، مجازات شوند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری،قرار دادن در سلولهای انفرادی،شکنجه های وحشیانه ، محروم کردن آنها از درمان و ادامه بازداشت اعضای خانواده های قتل عام 1367 را محکوم می کند. و از مراجع بین المللی خواستار تشکیل هئیت تحقیق در مورد کشتار زندانیان سیاسی 1367 و به عدالت سپردن آمرین و عاملین این کشتار وآزادی فوری و بدون قید وشرط اعضای خانواده هایی که در حال حاضر در زندان بسر می برند می باشد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

26 آبان 1387 برابر با 16 نوامبر 2008

وضعیت زندانیان سیاسی فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر


http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

tel. : 0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: