۱۳۸۷ بهمن ۳, پنجشنبه

وضعیت و شرایط مادران و پدران دستگیر شده در ابهام است

بنابه گزارشات رسیده از بند مخوف 209 زندان اوین ، مادران و پدارانی سالخورده ای که روز جمعه 27 دی ماه در فرودگاه مهرآباد تهران دستگیر شدند. هیگونه خبری از وضعیت و شرایط آنها در دست نیست.
آنها روز جمعه 27 دی ماه در حالی که برای پرواز به عراق، برای دیدار با فرزندانشان در قرارگاه اشرف آماده می شدند مورد هجوم مامورین وزارت اطلاعات قرار گرفتند وبازداشت شدند.آنها در این هجوم مورد ضرب وشتم قرار گرفتند و سپس به بازداشتگاه موقت وزارت اطلاعات در فرودگاه مهرآباد انتقال داده شدند و تا ساعت 23:30 در آن بازداشتگاه زندانی بودند. در طی مدت بازداشت در فرودگاه مادران و پدران سالخورده از غذا و آب و استفاده از دستشوئی محروم بودند. ساعت 23:30 آنها را با مینی بوس به سمت منازلشان حرکت دادند و در حین انتقال مامورین وزارت اطلاعات در برابر اعتراضات مادران سالخورده که از آنها سئوال می کردند (ما را کجا می برید؟ چرا می برید؟مگرما چه گناهی کردیم؟) شروع به ضرب وشتم آنها کردند. در هر مینی بوس یک سر بازجو حضور داشت که هنگام رسیدن به منازل مادران می بایست زنگ درب منزل خود را می زدند و به محض باز شدن درب مامورین وزارت اطلاعات به درون منازل یورش می بردند و اعضای خانواده از جمله کودکان خردسال را در یک نقطه جمع می کردند و افراد مسلح آنها را در محاصره خود داشتند. سر بازجو همراه با تعدادی از مامورین تحت امرش شروع به بازرسی منازل می کردند. آنها کمدها ی لباس را به عمد می شکستند و وسائل آنها را بیرون می ریختند و وسائل مورد نظر خود را ضبط می کردند. وسائلی که از منازل صبط شدند عبارت از: کامپیوتر،گیرنده های ماهواره،آلبوم های عکس خانوادگی،فیلم های خانوادگی نامه های فرزندانشان و حتی عکسهای فرزندانشان که اعدام شده اند با خود می بردند. بازرسیها گسترده و وحشیانه بوده و در اثر این بازرسیها درب کمدها ، درب بعضی از اتاقها و وسائل منازل شکسته و تخریب شدند. بازرسیها از ساعت 24:00 به بعد صورت گرفته و خانواده ها از علت هجوم ها و بازرسیها تا پایان آن بی اطلاع بودند.
مامورین وزارت اطلاعات در پایان بازرسیها از افراد خانواده به صورت منفرد فیلم برداری می کردند و آنها موظف بودند که خود را با صدای بلند معرفی کنند.
جان تعدادی از دستگیر شدگان بخاطر وضعیت سنی و شرایط جسمی آنها و همچنین شرایط طاقت فرسای سلولهای انفرادی که با بازجوئیهای طولانی وشکنجه های روحی وجسمی توام خواهد بود، در معرض خطر جدی قرار دارد.
خانواده های دستگیر شدگان در طی روزهای گذشته بارها به دفتر حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد مراجعه کردند که با رفتارهای غیر انسانی و توهین آمیز او مواجه بودند . حسن زارع دهنوی خطاب به یکی از خانواده های زندانی با صدای بلند و توهین آمیزی گفت : شما حق ندارید که به اینجا مراجعه کنید بروید و بعد از یک ماه دیگر مراجعه کنید.همچنین فردی بنام فلاح معاون حسن زارع دهنوی وقتی که یکی از اعضای خانواده ها خواستار اطلاع یافتن از وضعیت مادرش بود با برخوردی تهدید آمیزی خطاب به این خانواده گفت: کی گفته بیایی اینجا ؟ برو بیرون،دستور میدم از پایین بیایند بندازند بیرون. که با اعتراضات خانواده ها نسبت به این رفتارهای غیر انسانی مواجه شدند.
تعدادی از اعضای خانواده های دستگیر شده به دفتر خانم شیرین عبادی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل مراجعه کردن و خواستار به عهده گرفتن وکالت عزیزانشان شدندو همچنین خواستار محکوم کردن این دستگیریهای گسترده شدند.
آنها همچنین از تمامی فعالین حقوق بشری بخصوص کانون مدافعا ن حقوق بشر و فعالین حقوق زنان ، دانشجویان و سایر اقشار جامعه در ایران خواستار محکوم کردن دستگیری گسترده روز جمعه شدند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیریها گسترده مادران و پدران سالخورده به دلیل اینکه قصد دیدار با فرزندانشان را داشتند محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای حقوق بشری خواستار دخالت برای آزادی فوری آنها است.
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
4 بهمن 1387 برابر با 23 ژانویه 2009

وضعیت دستگیر شدگان فوق را به سازمانهای زیر گزارش گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

http://pejvakzendanyan.blogfa.com
pejvak_zendanyan10@yahoo.com
pejvakzendanyan@gmail.com
tel. : 0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: