۱۳۸۷ دی ۱۳, جمعه

احضار دانشجویان دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات



در پی برخورد شدید چند روز اخیر در دانشگاه شیراز و پس از صدور 27 ترم تعلیق اجرایی برای 17 نفر، ارجاع پرونده اکثر آنان به کمیته انضباطی مرکزی و ممنوع الورود کردن 3 نفر از دانشجویان، شب پنج شنبه 12/10/87 تعداد 4 نفر از همین دانشجویان به نام های عبدالجلیل رضایی، کاظم رضایی، لقمان قدیری گل تپه و محسن زرین کمر با سربرگ دادگستری جمهوری اسلامی به اداره اطلاعات شیراز احضار شدند. اتهام این دانشجویان در برگههای احضاریه اقدام علیه امنیت ملی و اهانت به مسئولان نطام ذکر شده است. لازم به ذکر است پیش از این محسن زرین کمر به علت انتقاد در حضور علی لاریجانی که بازتاب گسترده ای در رسانه ها به دنبال داشت ، به 2 ترم محرومیت از تحصیل به همراه ارجاع به کمیته مرکزی، کاظم رضایی، لقمان قدیری و عبدالجلیل رضایی که همگی از فعالین دانشجویی با سابقه دانشگاه شیراز هستند هر کدام به 2 ترم محرومیت از تحصیل به همراه ارجاع به کمیته انضباطی مرکزی محکوم شده اند.

به نظر می رسد این احضارهای گسترده و برخوردهای شدید در جهت سرکوب همه جانبه دانشجویان و جلوگیری از واکنش آنان نسبت به این برخوردهای شدید می باشد. علت این برخوردها ظاهرا به دلیل تجمعات 16 و 18 آذر ماه امسال می باشد که در آن انتقاداتی نسبت سران نظام و اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور صورت گرفت. اما این سرکوب گسترده تنها به دلیل برگزاری و شرکت در این تجمعات نیست و شامل تمامی فعالین صنفی و سیاسی دانشگاه شیراز که هیچ نقشی در اتفاقات اخیر دانشگاه نداشته اند نیز می شود. این سناریوی سرکوب در پی اعتراض تشکل های حکومتی در دانشگاه شیراز نسبت به مراسم 16 و 18 آذر و در حالی انجام می شود که به علت قرار گرفتن در ایام امتحانات و به علت بحران های بین المللی سکوت خبری شدیدی نسبت به این موضوع برقرار است و به همین دلیل احتمال می رود که بزودی تعداد بیشتری از فعالین دانشجویی به نهادهای امنیتی احضار گردند.

فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز قبلا طی بیانیههایی که خطاب به «دانشجویان آگاه و بیدار و ملت شریف ایران» در سطح دانشگاه و خبرگزاری های متعهد منعکس شده است، خواستار حمایت همه جانبه برای جلوگیری از سرکوب دانشجویان دانشگاه شیراز شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: