۱۳۹۱ مهر ۳۰, یکشنبه

اعدام ۳ زندانی سیاسی هموطن بلوچ در زندان زاهدان



بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » سحرگاه امروز ۳ زندانی سیاسی هموطن بلوچ در زندان زاهدان اعدام شدند.

روز یکشنبه ۳۰ مهر ماه رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای در یک انتقام گیری کور و ضد بشری ۳ تن از زندایان سیاسی لز هموطنان بلوچ را در زندان زاهدان به دار آویخت. روز گذشته ۲ تن از آنها  از شکنجه گاه وزارت اطلاعات  به سلولهای انفرادی  منتقل شدند  ونفر سوم عبدالباسط ریگی ۲۵ ساله حوالی ساعت ۱۵:۰۰ روز شنبه ۲۹ مهر ماه از بندخارج و به سلولهای انفرادی جهت اجرای حکم ضد بشری اعدام منتقل کردند.

زندانی سیاسی عبدالباسط ریگی فعال اینترنتی بود که اخبار موارد نقض حقوق بشر را در استان سیستان و بلوچستان انتشار می داد.او حدود ۳ سال پیش دستگیر شد و به مدت ۱۱ ماه در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفت .بازجویان وزارت اطلاعات با شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی او را وادار به اعترافات تلویزیونی علیه خودش نمودند.
از طرفی دیگر او فقط در دادگاه بدوی وابسته به وزارت اطلاعات محکوم به اعدام شده بود و حتی حکم او در دیوان عالی ولی فقیه آخوند علی خامنه ای به تایید نرسیده بود.این زندانی سیاسی شجاع بطور فعالانه اخبار جنایت علیه بشریت که در زندان  زاهدان روی  می داد را به بیرون از زندان منتقل می کرد.
پیش از این اداره اطلاعات زاهدان تمامی خانواده های زندانیان سیاسی زاهدان را تهدید کرده بود که در صورت اینکه هر اتفاقی در استان روی دهد فرزندان زندانی آنها را اعدام خواهد کرد.چند روز پیش محمد مرضیه  دادستان ولی فقیه در زاهدان به خبرگزاریهای داخلی گفته بود که بزودی انتقام خواهد گرفت.
زندانی سیاسی عبدالوهاب ریگی برادر جانباخته راه آزادی عبدالباسط ریگی که در سن ۱۷ سالگی دستگیر شده بود . اردیبهشت ماه امسال در پی اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بلوچ در اعتراض به شرایط قرون وسطایی در زندان زاهدان  به زندان قزوین در کنار مجرمین عادی و خطرناک  تبعید نمودند.اومحکوم به اعدام می باشد. این زندانی مهرماه ۱۳۸۹ دستگیر شد.
تقریبا تمامی زندانیان سیاسی بلوچ به صرف اینکه بستگان آنها در فعالیتهای سیاسی شرکت داشته اند به صورت گروگان در زندان نگهداری می شوند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اعدام ۳ زندانی سیاسی هموطن بلوچ را به عنوان یک جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از دبیر کل ،کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت خواستار احاله پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای به مقامات قضایی بین المللی است.  
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۳۰ مهر ۱۳۹۱ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۲
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید
دبیر کل ملل متحد آقای بان کی مون
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه اعدامخ  سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل


www.hrdai.net
Tel.:0031620720193
  

هیچ نظری موجود نیست: