۱۳۹۱ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

گزارشی از مبارزات جانباختۀ راه آزادی محمد مهدی زالیه


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" جانباختۀ راه آزادی محمد مهدی زالیه  که حدودا 46 ساله می باشد پس از دو دهه مقاومت و پایداری برای آزادی و تحمل رنج و شکنجه  های جانکاه ، شب گذشته در یکی بیمارستانها احتمالا بیمارستان رجایی کرج جاودانه شد.
جانباختۀ راه آزادی محمد مهدی زالیه در سال 1371 دستگیر شد و نزدیک به 2 سال در سلولهای انفرادی زندان مهاباد بسر برد او در طی این مدت تحت شکنجه های طاقت فرسا و قرون وسطایی بازجویان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات قرار گرفت.بازجویان علیه این زندانی سیاسی پرونده سازی نمودند و آن را به شعبۀ 1 دادگاه انقلاب ارومیه ارسال کردند و توسط فردی بنام جلیل زاده رئیس این شعبه به  اعدام محکوم شد.
در تاریخ 22 خرداد 1373 او را به زندان مرکزی ارومیه منتقل کردند. محمد مهدی زالیه فردی ورزشکار بود و در شهر خودشان و حتی در بعضی از نقاط کردستان شهرت زیادی در ورزش باستانی داشت و به عنوان میدان دار ورزش باستانی بود.هنگامی که به سالن 12،  سالن زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه منتقل شد در آنجا ورزش باستانی را راه انداخت و تلاش زیادی کرد که سایر زندانیان سیاسی را  تشویق به انجام ورزش باستانی نماید. این مسئله باعث شده بود که روحیۀ زندانیان سیاسی در مقابل سرکوبهای وحشیانه ولی فقیه بالا رود. حکم  این زندانی سیاسی  در سال 1381 ازاعدام به حبس  ابد تبدیل شد و تا سال 1386 در سالن 12 زندان ارومیه زندانی بود.
زندانی سیاسی محمد مهدی زالیه در سال 86 همراه با 9 زندانی سیاسی دیگر از زندان مرکزی ارومیه به زندان گوهردشت کرج منتقل شدند.
جانباختۀ راه آزادی محمد مهدی زالیه در اثر شکنجه های قرون وسطایی دچار ناراحتی ریوی گردید ولی به دستور بازجویان وزارت اطلاعات او را از درمان محروم کردند و در مقابل چشمان بهت زده و نگران سایر همبندیانش روز به روز وضعیت جسمی او به وخامت می گرایید.بازجویان ممانعت از درمان را تا لحظه ای ادمه دادند که وضعیت جسمی وی به نقطۀ غیر قابل برگشت رسیده بود.
بازجویان وزارت اطلاعات سپس برای سلب مسئولیت از جنایتی که در حق این زندانی روا داشته بودند در آخرین لحظات او را به بهداری بدون اینکه امکان درمان وی باشد  منتقل  و مدتی کوتاهی قبل از مرگش وی را به یکی از بیمارستانهای کرج که احتمالا رجایی می باشد منتقل کردند . تا اینکه شب گذشته پس از دو دهه تحمل رنج زندان و شکنجه و مقاومت و پایداری برای آزادی، جان خود را فدای راه آزادی مردم کردستان وایران نمود.     
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،شکنجۀ زندانیان سیاسی که منجر به بیماریهای حاد جسمی می گردد و ممانعت از درمان آنها توسط بازجویان وزارت اطلاعات به منظور حذف فیزیکی آنها را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای متوقف کردن کشتار در ایران خواهان ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه  آخوند علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.
فعالین حقوق بشرو دمکراسی در ایران
16 خرداد1391 برابر با 05 ژوئن 2012
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

info@hrdai.net
                     
pejvak_zendanyan10@yahoo.com
pejvakzendanyan@gmail.com
Tel.:0031620720193
استفاده از گزارشهای فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران تنها با ذکر منبع مجاز است

هیچ نظری موجود نیست: