۱۳۹۱ بهمن ۳, سه‌شنبه

اعتراضات گسترده و خونین در بند ۲ زندان مرکزی بندر عباس



بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی ایران» اعتراضات گسترده و درگیری خونین در بند ۲ زندان مرکزی بندر عباس.
روز یکشنبه ۱ بهمن ماه زندانیان بند ۲ زندان مرکزی زاهدان در اعتراض به منصوب کردن یکی از افراد باندهای مافیایی به عنوان مسئول بند، دست به اعتراضات گسترده زدند و چندین ساعت کنترل بند ۲ به دست زندانیان افتاد. حسین شهریاری فردی که در خبرچینی  علیه زندانیان،فروش مواد مخدر و سرکوب زندانیان  نقش فعالی دارد توسط حاج محمودی رئیس بازرسی زندان به عنوان مسئول بند ۲ منصوب می شود.
اکثر  زندانیان بند نسبت به گماردن این فرد به عنوان مسئول بند اعتراض می کنند و خواستار تعیین فرد دیگری به عنوان رئیس بند می شوند اما حاج محمودی که از شکنجه گران زندان مرکزی بندر عباس می باشد حاضر به این کار نمی شود.نهایتا روز یکشنبه اکثر زندانیان دست به اعتراضات گسترده علیه حاج محمودی و اعمال ضد انسانی وی و فرد منصوب وی در این بند زدند.
 به دنبال اعتراض به دلیل عدم پاسخگویی منطقی، شکنجه های وحشیانه و برخوردهای غیر انسانی  زندانیان اقدام به کنترل و در دست گرفتن بند می کنند .
   حاج محمودی اعضای باندهای مافیایی بندهای مختلف را به سرکردگی محسن شهریاری جمع می کند و به زندانیان بی دفاع با چوب و قمه و چاقو حمله ور می شوند و درگیری خونی در این بند روی می دهد و این درگیری برای مدت طولانی ادامه می یابد که نهایتا منجر به زخمی شدن محسن شهریاری و تعدادی ازاعضای همراه وی و همچنین زندانیان بی دفاع می شود.محسن شهریاری و تعدادی ازاعضای باندهای مافیایی به بهداری زندان منتقل می شوند.
پس از کاهش یافتن شدت درگیری و عدم دخالت عمدی مامورین زندان ، گارد زندان که بیش از ۴۰ نفر بودند به سوی زندانیان بی دفاع با باتون های برقی و شوکر برقی حمله ور می شود و زندانیان را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار می دهند و ۴۰ نفر از آنها را دستگیر و به سلولهای انفرادی معروف به سلول ویژه منتقل می کنند و وحشیانه مورد شکنجه های جسمی قرار می دهند . از جمله زندانیانی که شدیدا شکنجه شدند علیرضا رئیسی و مصطفی رهنورد را می توان نام برد. و تعدادی از زندانیان به زندان رودان که زندانی قرون وسطایی است تبعید می کنند.
لازم به ذکر است که این بند در مهرماه سال جاری نیز دستخوش شورش زندانیان بود که به درگیری با نیروهای حفاظت و گارد انجامید و نهایتا ۲۲ نفر از آنان ابتدا به سلول انفرادی و سپس به بندهای دیگر منتقل شدند.  بند ۲ تنها بند زندان بندرعباس است که در آن دوربین نصب نشده تا اگر روزی و در اثر درگیری میان زندانیان و گارد زندان فاجعه ای پیش آید و کسانی کشته شوند فیلم آن موجود نباشد و مسئولان زندان بتوانند از مسئولیت های مربوطه و مجازات فرار کنند .
این بند دارای ۱۵ اتاق به ابعاد ۴ در ۵|۳ مساوی با ۱۴ متر مربع است و بیش از ۲۲۰ زندانی در آن نگهداری می شوند که به طور متوسط ۱۴ نفر در هر اتاق یعنی فضای مفید برای هر زندانی حداکثر یک متر مربع است  .
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،ایجاد شرایط قرون وسطایی برای زندانیان،شکنجه ،انتقال به سلولهای انفرادی و وادار کردن باندهای مافیایی زندان به یورش به زندانیان بی دفاع را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه خواستار ارجاع پرونده علی خامنه ولی فقیه رژیم به دادگاه های بین المللی است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۳  بهمن ۹۱ برابر با ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳


گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
سازمان عفو بین الملل


www.hrdai.net
Tel.:0031620720193

هیچ نظری موجود نیست: