۱۳۹۶ مرداد ۲۱, شنبه

صدور حکم اعدام علیه دو نوجوان افغان در زندان مرکزی زاهدان



بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » صدور حکم اعدام علیه ۲ نوجوان از اتباع افغانستان در زندان مرکزی زاهدان.
زندانی حمزه نورزهی در حال حاضر ۲۰ ساله و زندانی امیر نورزهی در حال حاضر ۱۹ ساله هستند . آنها در تاریخ ۶ مرداد ماه ۱۳۹۳ در زاهدان دستگیر شدند. زندانی حمزه نورزهی در یک فروشگاه لحاف دوزی مشغول به  کار  بود و زندانی امیر نورزهی کنار خیابان مشغول کار کفاشی  بود که موسسه مالی فرشتگان معروف به آرمان هدف سرقت مسلحانه قرار می گیرد. این دو زندانی به اتهام سرقت مسلحانه موسسه مالی  دستگیر شدند. بنابه گفته بستگان آنها عزیزانشان هیچ ربطی به این مسئله نداشتند و فقط در حال کار روزانه خویش بودند .
زندانی امیرنورزهی هنگام دستگیری ۱۶ ساله بود و زندانی حمزه نورزهی در زمان دستگیری ۱۷ ساله بود. آنان  در آگاهی تحت شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار گرفتند تا به آنچه که از آنها خواسته شده بود در مقابل دوربین تلویزیون اعتراف کنند و از اعترافات آنها فیلمی تهیه شده است.
موسسه مالی فرشتگان معروف به آرمان در زاهدان مستقر بود. گفته می شود به دلیل اختلاس این موسسه مالی ورشکسته شده است و شایعاتی مبنی بر دستگیری تعدادی از کارکنان این موسسه است.
این ۲ زندانی  در دو شعبه  محاکمه شده اند  در  شعبه ۱ دادگاه انقلاب توسط فردی به نام مه گلی محکوم به اعدام شده اند و همچنین هرکدام  به ۱۲ میلیون تومان  جریمه و ۱۲ سال زندان محکوم  شده اند.
این ۲ زندانی در حال حاضر در بند ۲ زندان مرکزی زاهدان زندانی می باشند
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،صدور حکم اعدام علیه ۲ زندانی نوجوان از اتباع افغانستان را محکوم می کند و از دبیر کل ملل متحد ، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران و سایر مراجع بین المللی خواهان دخالت برای متوقف کردن اعدام در زندانهای ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ برابر با ۱۲ اوت ۲۰۱۷
گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان  سازمان ملل متحد در امور ایران
سازمان عفو بين الملل
telegram me/hrdai
Tel.:0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: