۱۳۹۰ بهمن ۲۷, پنجشنبه

آخرین وضعیت 2 زندانی سیاسی محبوس در بند 350 زندان اوین


گزارشی از وضعیت 2 زندانی سیاسی جهت انتشار در اختیار "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"گذشته شده است . متن گزارش به قرار زیر می باشد:

به یاد زندانیان سیاسی ایران هستیم:
در صورتی که در مورد زندانیان سیاسی در ایران سوالی از هر مقام حکومتی پرسیده شود، قطعا با این جواب مواجه خواهیم شد که "ما در جمهوری اسلامی زندانی سیاسی نداریم" . اما با وجود پیشرفت در عرصه رسانه و وجود شبکه ارتباطی به نام اینترنت، دیکر کتمان این مسئله مانند سالهای اول انقلاب نمی‌تواند باعث ناآگاهی مردم ایران و دیگر نقاط جهان از وجود و حتی وضع حال زندانیان سیاسی ایران شود.
هر چند وقت یک بار لیستی از زندانیان سیاسی ایران منتشر می‌شود و اطلاع دقیق از تعداد و اسامی زندانیانی که در بند‌های عمومی نگهداری می‌شوند بدست می‌آید. با این حال اگر قصد آشنایی با بعضی از اسامی این لیست‌ها را داشته باشید متوجه می‌شوید که به غیر از نام، هیچ اطلاعات دیگری در مورد آنها در دست نیست. این مسئله ما را بر آن داشت تا علی رغم وجود مشکلات فراوان در مسیر جمع آوری دانسته‌هایی درباره زندانیان سیاسی گمنام موجود در بند‌‌های سیاسی، تمام تلاش خود را به کار گرفته و وظیفه‌ای را که بر دوش داریم تا حد امکان انجام داده و با برنامه‌ای تحت عنوان به یاد زندانیان سیاسی ایران هستیم، در بازه‌های زمانی ممکن به معرفی تنی چند از این دوستان در بند بپردازیم.
در این راستا آشنا می‌شویم با دو تن از زندانیان سیاسی بند 350 اوین که کمتر درباره آنها خوانده و شنیده‌ایم.

حسن سی سختی:
حسن سی سختی متولد 19 شهریور سال 65 بوده و اکنون در سن 25 سالگی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند 350 زندان اوین است. وی در پرونده‌های معروف به (گرداب) و (آویزون) در شهر شیراز بازداشت شده و تا کنون به غیر از بازداشتگاه‌ها و زندانهای تهران، بازداشت در زندان‌های شیراز را نیز تجربه کرده است. سی سختی بعد از بازداشت با اتهامات اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، توهین به مقدسات و طراحی سایت در مجموعه مذکور روبه‌رو شده و بعد از طی روندی طولانی در بازجویی‌های غیر انسانی، پرونده وی به شعبه 15 دادگاه انقلاب فرستاده شد. این دادگاه نیز به ریاست قاضی صلواتی تشکیل و متهم را به اعدام به علاوه‌ی 8 سال و 6 ماه حبس تعذیری محکوم کرد که حکم اعدام در دیوان عالی کشور تایید شده و تنها به شکل مضحکی حکم تعذیری به 3 سال و 6 ماه کاهش پیدا کرد. سرانجام در آبان ماه سال 90 این حکم توسط کمیسیون عفو شکسته و به حبس ابد به علاوه‌ی 3 سال و 6 ماه حبس تعذیری تبدیل شد.
حسن سی سختی که قبل از بازداشت مشغول تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه بوشهر بود، باید تا آخر عمر پشت میله زندان‌های جمهوری اسلامی روزگار سپری کند.

محسن جوادی افضلی:
محسن جوادی افضلی معروف به (آریو) و متولد 16 آذر ماه سال 62 می‌باشد که با بازداشت و زندان ناآشنا نبوده و تا به حال چندین بار در شهرری، تهران و شیراز طعم بازداشت را چشیده است. وی در 12 اسفند 88 بار دیگر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مدت 13 روز در بند 209 اوین نگهداری و بازجویی شده که در این بازجویی‌ها به منظور فشار به وی حتی از بازداشت اعضای خانواده او نیز خودداری نشد و برادرش نیز در این مدت توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به اوین منتقل شد.
پرونده محسن جوادی با اتهامات اجتماع و تبانی به دلیل حضور در تجمع عاشورای 88 و عضویت در انجمن فرزندان ایران بزرگ، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام به شعبه 26 دادگاه انقلاب فرستاده شده و در این شعبه به ریاست قاضی پیرعباسی رای به 2 سال و 6 ماه و 13 روز حبس تعذیری و 74 ضربه شلاق داده شد. این رای در شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به 2 سال و 3 ماه و یک روز کاهش یافت.
وی هم اکنون در بند 350 زندان اوین نگهدارن می‌شود و همسر و دختر 2 ساله‌اش تنها هفته‌ای یک بار از پشت شیشه با وی ارتباط دارند.
با تشکر از تمامی دوستانی که در این راه ما را یاری کرده و می‌کنند.

< کوششگران حقوق بشر ایران >
26 بهمن 1390
http://hrdai.net
info@hrdai.net
pejvak_zendanyan10@yahoo.com
pejvakzendanyan@gmail.com
Tel.:0031620720193
استفاده از گزارشهای فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران تنها با ذکر منبع مجاز است

هیچ نظری موجود نیست: