۱۳۹۵ آذر ۱, دوشنبه

گزارشی از دستگیریها و عدم تمدید قراردادهای کارگران معترض پارس خودرو

 
گزارش ارسالی به« فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » حاکی از بازداشت تعدادی از کارگران کارخانه  پارس خودرو و عدم تمدید قرارداد  دهها کارگر که بین ۸ الی ۱۶ سال در این کارخانه شاغل بودند به دلیل شرکت در اعتراضات و گردهمایی کارگران که نسبت به قوانین ضدکارگری ، عدم پرداخت مزایا و سایر مشکلات معترض بودند می باشد.متن گزارش به قرار زیر می باشد:
از۳ کارگر معترض زندانی کارخانه پارس خودرو به نام های داود رفیعی، منوچهر احساسی و مهدی خاک
حدود ۴۰ کارگر پارس خود رو به بهانۀ شرکت در اعتراض ها و گردهمآیی ها   قرارداد کاریشان تمدید نشد و آنان بین ۸ تا ۱۶ سال سابقۀ کار در پارس خود رو  را داشته و از کار اخراج شدند. پس از تجمع عده ای از آنان در مقابل کارخانه کارگران فوق دستگیر و به زندانی در جادۀ ورامین منتقل شدند داود رفیعی هنوز در بازداشت بسر می برد، اما  دو نفر دیگر با قرار وثیقه تا برقراری دادگاه آزاد شدند.
در این بین کارخانه سایپا یک شکایت جداگانه علیه داود رفیعی و نیز آقای فاضلیان خبرنگاری سابق ایلنا بجهت نشر اخبار سایپا شکایت کرده است. شخصی بنام پاک سیرت از مدیران حراست پارس خود رو که احتمالاً افسر بازنشسته می باشد در اخراج داود رفیعی نقش اصلی را بعهده داشته است.
"کارگران یک کارخانه خودروسازی پارس خودرو (زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا) به دلیل«پایین بودن سطح  دستمزد ها» طی یک هفته از خوردن غذای کارخانه خودداری کرده‌اند. این کارگران از  سالن‌ها تولیدی ۳۵  دستگاه، P.K، ماکسیما، رنگ، L۹۰، پرس، G.T.X  بوده اند.
گفتنی است طی یک هفته گذشته برخی کارگران به دلیل درخواست مدیران و معاونین شرکت در سالن غذاخوری حاضر شده‌اند اما پس از تحویل غدا آن را روی میز گذشته و  از سالن غذاخوری خارج شده‌اند!
کاهش مزایای کارگران بطور مستمر ادامه داشته و  طی سه سال گذشته به دلیل اجرای سیاست‌های تعدیلی مدیریت کارخانه، مزایای پاداش بهره‌وری کارگران پارس خودرو از حدود ۲۰۰ هزار تومان در ماه به حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش یافته و این در حالی است که در همین مدت میزان تولید روزانه کارخانه از حدود ۶۰ دستگاه به بیش از ۵۰۰  دستگاه افزایش یافته است. پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل که از مطالبات کارگران بوده، تا کنون با بی تفاوتی مدیریت منتفی شده است
كارگران اخراجي در طي اين مدت به روشهاي مختلف و از كانال ها و مجاري مختلف قانوني،اداري و قضايي براي احقاق حقوق پايمال شده ي خود اقدام نمودند،از قبيل تجمع و تحصن و اعتراض در برابر مجموعه خودروسازي پارس خودرو و سايپا،تحصن دربرابر فرمانداري و استانداري تهران،تجمع و تحصن چندباره و شبانه روزي برابر وزارت كار و نهاد رياست جمهوري!! نامه به رييس جمهوري!!،شكايت و پيگيري جمعي و انفرادي كارگران اخراجي به قوه قضايي،ديوان عدالت اداري،نهاد بازرسي رياست جمهوري و ...كه در خلا اين پيگيري هاي مستمر و روزانه كه دستكم دوسال به طول انجاميده برخي از كارگران احكام بازگشت به كار خود را از نهادهاي قضايي گرفتند اما با وجود حكم قطعي قضايي مبني بر بازگشت به كار كارگران!مديران كارخانه از پذيرش اين كارگران امتناع ورزيده و با اعمال نفوذ مديران كارخانجات سايپا و پارس خودرو و مديران وزارت كار يا احكام صادره باطل و برگشت داده شده اند يا مانع اجراي احكام شده اند!!... و در مواردي حتي قضات برخلاف احكام قضايي اقدام به تغيير احكام و آراي قضايي خود نموده اند!!..جالب اينكه اينها تنها راههاي ظلم بر عليه كارگران اخراجي نبوده و مديران كارخانه و مديران وزارت كار كه دست در دست کارفرمایان دارند،  در همكاري با مديران كارخانه هاي سايپا و پارس خودرو در شكستن كمر زندگي كارگران و خانواده هاي آنان از هیچ اقدامی فرو گذار نکردند و همراه آن مديران اقدام به تهديد،بازداشت و مرعوب كردن كارگران كرده اند!!نمونه بارز شكايت مديرعامل پارس خودرو به بهانه اي واهي عليه داوود رفيعي از كارگران اخراجي پارس خودرو بوده!! اين كارگران تماما از تکنیسين ها و كارگران متخصص با سوابق كاري بين ۸ تا ۱۶ سال بوده اند كه در بخشهاي مختلف فني كارخانه مشغول به كار بوده اند.
فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران
اول آذر٩٥ برابر با ۲۱ نوامبر ٢٠١٦

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
سازمان بین المللی کار
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد
سازمان عفو بين الملل
Tel.:0031620720193


طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: