۱۳۹۹ مرداد ۲۰, دوشنبه

تحصن ده ها زندانیان سیاسی زندان اوین در اعتراض به انتشار وسیع ویروس کرونا و عدم درمان جدی

 

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان اوین و بخصوص بند ۸  زندان اوین تعداد بیشماری از زندانیان و بخصوص زندانیان سیاسی  به این ویروس مبتلا شده اند.

 روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه  ده ها زندانی سیاسی  در محوطه بند ۸ زندان اوین دست به حرکتی اعتراضی  زده و تحصن کردند. بیش از یک هفته است علائم ابتلا به ویروس کرونا در بین زندانیان در زندان اوین در ابعاد وسیعی گسترش یافته است. این ویروس به سرعت در حال انتشار در بندهای مختلف زندان اوین است و زندانیان در روزهای گذشته باعلائم ابتلا به این بیماری به بهداری اوین  مراجعه کرده اند  به آنها گفته شده مبتلا به کرونا شده اند اما زندانبانان همچنان شیوع این بیماری در زندان اوین را کتمان می کنند.

 

اصرار مستمر زندانیان برای انجام آزمایش در ابتدا  با بی توجهی و عدم انجام تست توسط مسوولان زندان همراه بود ولی با فشار زندانیان بالاخره بهداری اوین به گرفتن تست کرونا اقدام نمود اما بهداری زندان از اعلام نتایج تست خوداری کرده تا اینکه این ویروس به بند ۸ زندان اوین سرایت نمود که تعداد زیادی از زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی به آن مبتلا شده اند.

 

روز یکشنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ نتیجه  آزمایش مثبت ابتلا به ویرس  کرونا تعداد محدودی از زندانیان  مشخص شد  از جمله زندانیان سیاسی جعفر عظیم زاده که از ناراحتی قلبی و کلیوی رنج می برد و جز افراد با ریسک بالا است و همچنین زندانی سیاسی اسماعیل عبدی که از بیماری آسم رنج می برد و ابتلای او به ویروس می تواند جان وی را در معرض خطر جدی قرار دهد.

 همچنین تا به حال تست کرونای زندانیان سیاسی امیر سالار داودی، مجید آذری، محسن قنبری و محمد علی مصیب زاده مثبت اعلام شده است. 

 

خانواده های زندانیان سیاسی که عزیزان آنها در زندان اوین زندانی هستند  نسبت به خطر جدی که جان عزیزانش را تهدید می کند در نگرانی فزاینده ای بسر می برند.

گزارشها حاکی از آن است که ویروس توسط زندانبانان مبتلا به زندانیان منتقل شده است .  

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به خطری که جان زندانیان سیاسی را در زندان اوین تهدید می کند هشدار می دهد و خواهان آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی در ایران است واز دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران می خواهد برای آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی در ایران اقدام عاجل نماید. 

 

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ برابر با ۱۰ اوت ۲۰۲۰

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

@hrdai1

telegram me/hrdai

www.hrdai.net

http://hrdai.blogspot.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: