۱۳۹۵ آبان ۲, یکشنبه

یکی از اتباع افغانستان که محکوم به اعدام است علیرغم نقض دیوان عالی کشورهمچنان با خطر اعدام مواجه است


بنابه گزارش رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یک زندانی از اتباع افغانستان از سال ۱۳۹۱ تا به حال علیرغم نقض حکم ضدبشری اعدام توسط دیوان عالی کشور اما قاضی دادگاه انقلاب زاهدان اسرار بر باقی ماندن حکم اعدام را دارد.
زندانی عظیم الله تاجیک فرزند احمد از اتباع افغانستان از سال ۱۳۹۱ که حکم ضدبشری اعدام توسط فردی به نام بامری محکوم گردید.این حکم  توسط دیوان عالی کشور نقض گردید ولی قاضی جانشین وی از نقض حکم ضدبشری اعدام خوداری می کنند و این زندانی بی دفاع در شرایط بلاتکلیفی در زندان زاهدان بسر می برد.
زندانی عظیم الله تاجیک  به توصیه خواهرش با مدارک قانونی  برای دیدن پسر خواهرش عازم زاهدان می شود . او پس از چند دقیقه که به منزل پسر خواهرش وارد می شود خانه آنها مورد یورش مامورین قرار می گیرد وهمراه باصاحب خانه و پسر خواهرش به اتهام داشتن مواد مخدر  دستگیر و به اداره مواد مخدر نیروی انتظامی منتقل می گردد در آنجا تحت شکنجه های جسمی و روحی مامورین قرار می گیرد که در اثر این  شکنجه های جسمی ۳ دنده سینه اش شکسته می شود. سپس وی را به زندان زاهدان منتقل می کنند. او در آبان ماه ۱۳۹۱ توسط فردی به نام بامری از قاضیهای دادگاه انقلاب محکوم به اعدام می شود. بعد از اعتراض این زندانی این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده می شود و در ۹ مهر ماه ۱۳۹۲ حکم اعدام وی نقض می گردد.
اما دادگاه انقلاب زاهدان او راحداقل ۳ بار در تاریخ های بهمن ۹۳،اردیبهشت ۹۴ و تیر ۹۴  به دادگاه احضار می کند که به دلایل نامعلومی برگزار نمی گردد و نهایتا مهر ماه ۹۴ برگزار می شود که فردی به نام سر گل زهی از جنایتکاران علیه بشریت که اکثر احکام اعدام این استان را صادر می کند علیه این زندانی در آبان ۹۴  مجددا حکم اعدام صادر می کند.
 زندانی عظیم الله تاجیک درتاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۴   به این حکم ضدبشری اعتراض نمود ولی علیرغم گذشت بیش از ۱ سال همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد.
این در حالی است که صاحب خانه و پسر خواهرش بعد از چند روز آزاد می شوند و وی هیچ اطلاعی از اتهامی که به وی نسبت داده اند ندارد  او همچنان فاقد وکیل است و از اقشار فقیر جامعه افغانستان می باشد و در طی ۵ سال زندانی بودن هیج ملاقاتی  نداشته است و هیچ کسی نداشته که بتواند به وی  کمک مالی نماید .
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اسرار بر باقی ماندن حکم ضدبشری اعدام علیه این زندانی از اتباع افغانستان علیرغم نقض حکم اعدام وی توسط دیوان عالی کشور را  محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار دخالت برای متوقف کردن احکام اعدام در ایران است.

فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران
۳ آبان٩٥ برابر با ۲۳ اکتبر ٢٠١٦

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد
سازمان عفو بين الملل
Tel.:0031620720193


طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: