۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

برگزاری مراسم بزرگداشت جانباختۀ راه آزادی محسن دکمه چی در بند 350 زندان اوین


بنابه گزارشات ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین اولین سالگرد جان باختۀ راه آزادی مردم ایران محسن دکمه چی را برگزار کردند. این گزارشات می افزایید ؛روز چهارشنبه نهم فروردین 1391 در زندانی که در قلب جبهه دشمن جنایت کار قرار دارد، مراسمی به مناسبت اولین سالگرد درگذشت محسن دکمه چی برگزار شد. از زندان اوین خبر می‌رسد که به همت تنی چند از فعالین سیاسی، عقیدتی، دانشجویی، حقوق بشر و . . . مراسمی در بند 350 این زندان برگزار شده و دوستداران آن زنده یاد با خواندن شعر، سرود‌های دسته جمعی و بیان خاطراتی از وی یادش را گرامی داشتند.
برگزارکنندگان اعلام داشتند " هر چند این مراسم پاسخگوی روح بزرگ آن شهید نخواهد بود، اما امیدواریم با وجود فشارها و محدودیت‌های موجود، توانسته باشیم گوشه‌ای از شخصیت بزرگ محسن دکمه چی را به شرکت کنندگان در مراسم بشناسانیم. "

هشتم فروردین سال گذشته بود که باخبر شدیم دستگاه جنایی جمهوری اسلامی بار دیگر یک تن از مجاهدین راه آزادی را به کام مرگ کشانده است، محسن دکمه چی در اوج مظلومیت از میان ما رخت بر بسته بود و بار تحمل غم از دست دادنش بر دوش دیگر مبارزین سنگینی می‌کرد.

در آن روزها شاهد بودیم که حتی به خانواده وی اجازه برگزاری مراسم ترحیم داده نشده بود و در مراسم خاکسپاری نیز نیروهای به اصطلاح امنیتی با هجوم به شرکت‌کنندگان قصد بازداشت آنها را داشتند ولی به دلیل مقاومت و اتحاد آنان قادر به این کار نشدند. در حین مراسم همسر آن مرحوم نیز به صورت تلفنی به ستاد پیگیری اطلاعات احضار شد و در روز بعد نیز توسط پلیس امنیت گیشا بازداشت و به وی گفته شد که تا یک هفته حق حضور در خانه خود را ندارد که مبادا مراسمی در خانه برگزار شود. اما حال با آگاهی از همه‌ی این فشار‌ها به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم ترحیم در منزل مرحوم دکمه چی، اخباری را دریافت کردیم، از بند 350 زندان اوین که ثابت می‌کند یاد محسن دکمه چی همچنان زنده است و هیچ شرایطی نمی‌تواند شهدای راه آزادی را از خاطر ملت ایران دور کند.


لازم به ذکر است محسن دکمه چی با سابقه زندان در دهه 60 ، بار دیگر در شهریور ماه سال 88 به اتهام کمک به خانواده زندانیان سیاسی بازداشت و به تحمل 10 سال حبس و تبعید محکوم شد. وی در هنگام گذران دوران محکومیت در زندان اوین بارها به دلیل احساس درد شدید در ناحیه شکم به بهداری اوین مراجعه کرد ولی هیچ اقدامی در راستای تشخیص بیماری او انجام نگردید. بعد از مدتها زمانی که با اعزام به بیمارستان تشخیص بیماری سرطان داده شد از درمان وی نیز جلوگیری به عمل آمده و با گذشت ماه‌ها از تشخیص بیماری و زمانی که کار از کار گذشته بود، بعد از عمل جراحی سنگین در حالی که به علت تاخیر در رسیدگی درمانی، پزشکان درخواست نگهداری بیمار در بیمارستان و انجام شیمی درمانی را از دادستانی تهران کرده بودند، نه تنها وی به زندان اوین منتقل شد بلکه بعد از مدتی تبعیدش نیز به اجرا گذاشته شد و او را به بند 4 زندان گوهردشت منتقل کردند.
محسن دکمه چی سرانجام در روزهای آغازین نوروز 90 در سن 52 سالگی بعد از تحمل ماه‌ها درد و رنج، چشم از جهان فرو بست.
« کوششگران حقوق بشر ایران »
10 فروردین ماه 1391
info@hrdai.net
http://hrdai.net/
pejvakzendanyan@gmail.com
Tel.:0031620720193
استفاده از گزارشهای فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران تنها با ذکر منبع مجاز است

هیچ نظری موجود نیست: