۱۳۹۹ دی ۱۴, یکشنبه

اعدام جنایتکارانه زندانیان سیاسی هموطن بلوج در زندان مرکزی زاهدان محکوم است


بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» صبح روز یکشنبه  ۳ زندانی که ۲ تن از آنها زندانی سیاسی هموطن بلوچ بودند در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

 

 روز یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ حداقل ۳ زندانی که دو تن از آنها از زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان بودند اعدام شدند.سنین آنها بین ۲۵ الی ۳۳ ساله و نزدیک به ۶ سال و نیم در زندان بودند. آنها چندین ماه در سلولهای انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان تحت شدیدترین شکنجه ها قرار داشتند. هر دو زندانی فعالانه موارد نقض حقوق بشر در زندان همچون نام و مشخصات زندانیانی که اعدام می شدند، شرایط غیر انسانی زندان ،موارد انتشار ویروس کرونا و کسانی که بر اثر این ویروس در زندان فوت می کردند ، انتقال زندانیان  به سلول انفرادی  و موارد شکنجه را افشا و همچنین اسامی زندانبانانی که زندانیان سیاسی و عادی را مورد شکنجه قرار می دادند افشا می کردند و موارد متعدد دیگر. آنها بخوبی مطلع بودند که برای انتقام گیری و ایجاد رعب و وحشت در جامعه اعدام خواهند شد. شهید راه آزادی مردم ایران الیاس قلندرزهی در حال تهیه پیام صوتی برای مردم ایران بود که کمی از فعالیتهای خویش و سایر دوستانش برای آزادی را تشریح کند. او هفته گذشته گفت : 

من لباس سفید خود را آماده کرده ام تا به میدان دار بروم و ترسی از مرگ ندارم. چونکه راه من حق است.

 

اسامی و مشخصات زندانیان سیاسی که صبح امروز جان خود را فدای راه آزادی مردم کردند و جاودانه شدند به همراه زندانی دیگر که هنوز مشخصات و علت اعدام او مبهم است به قرار زیر است :

 

۱-الیاس قلندر زهی، ۲۵ ساله نزدیک به ۶ سال و نیم دربند ۳  زندان بسر برد. وی در حدود ۵ ماه در سلولهای انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان  تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت .او محکوم به ۷ بار اعدام شده بود. این زندانی به عنوان گروگان بخاطر ۲ عمویش که از اعضای جیش العدل هستند در اسارت بسر می برد و بدلیل اینکه به عموهای وی دسترسی نداشتند این احکام سنگین و ضدبشری را علیه او صادر کرده اند.

 

۲- حسن دهواری ، حدودا ۳۳ ساله نزدیک به ۶ سال و نیم دربند ۳ زندان زاهدان بسر برد. او حدود ۴ ماه و نیم در اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار گرفت .

 

۳- امید محمودزهی

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران برای نجات جان ۸ زندانی سیاسی بلوچ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ فراخوان داده بود و از مراجع بین المللی و حقوق بشری خواهان اقدام برای نجات جان آنها شده بود. متاسفانه این سازمانها نسبت به این فراخوان سکوت پیشه کردند و اجازه دادند جمهوری اسلامی ایران ۲ تن از آنان را اعدام کند.

 

در حال حاضر جان ۶ نفر دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان مرکزی زهدان در معرض خطر جدی قرار دارند لذا مردم ایران بخصوص مردم بلوچستان و علمای بلوچ برای نجات جان فرزندان خویش اقدام نمایند .نام این ۶ زندانی عبارتند از :

          

۱-زندانی سیاسی سجاد بلوچ ۲۲ ساله  هنگام دستگیری ۱۶ سال سن داشت او در سن ۱۷.۵ سالگی به اعدام محکوم شد و نزدیک به ۶ سال در زندان بسر می برد و در بند ۲ زندان مرکزی زاهدان زندانی است.

 

۲- جاوید دهقان خلد حدوا ۳۰ ساله ، از سال ۱۳۹۴ در زندان بسر می برد. او حدودا ۵ ماه در شکنجه گاه های اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه های وحشیانه و قرون وسطایی جسمی و روحی قرار داشت. او سپس به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد. این زندانی سیاسی در منزل شخصی خودش در شهر ایرانشهر دستگیر شد. حکم وی در دیوان عالی کشور تایید و قطعی است. او ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ به سلول انفرادی جهت اجرای حکم ضد بشری اعدام منتقل شد اما روز شنبه ۲۹ آذر ماه به بند ۳ بازگردانده شد و به وی گفته شد که حکمش ۱۰ روز دیگر اجرا خواهد شد.اگر به وی واقعیت را گفته باشند  احتمالا این هفته اعدام خواهد شد.

 

 

۳- مولوی عبدالرحیم کوهی، حدوا ۳۳ ساله که دی ماه ۱۳۹۴ دستگیر شد. او به مدت ۴ ماه در سلولهای انفرادی شکنجه گاه اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت. سپس به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.او محکوم به اعدام شد و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور مورد تایید و قطعی شده است.

 

۴- مولوی امین بلوچ زهی ۲۶ ساله ، دی ماه ۱۳۹۴ دستگیر شد. او به مدت ۴ ماه در سلولهای انفرادی شکنجه گاه اطلاعات  سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. بعد از آن به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد. حکم اعدام مولوی در دیوان عالی کشور مورد تایید و قطعی شده است .

 

۵- عبدالباسط ریگی، در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان است 

  

۶- دنزو چاکری، سن حدودا ۲۶ ساله که نزدیک به ۶ سال در زندان است، حدودا ۴ ماه در سلول انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت. او در حال حاضر در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان زندانی است. او دامدار است و از شهروندان پاکستان است. وی در پاکستان دستگیر شده است.

 

بخشی از اتهامات زندانیان سیاسی فوق به قرار زیر است: اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در گروه های ضد نظام، تردد غیر قانونی از مرز، محاربه.

خانواده های آنها تحت فشار مستمر هستند که از وضعیت عزیزانشان هیچگونه اطلاعی در اختیار رسانه های آزاد و سازمانهای حقوق بشری بین المللی قرار ندهند. اکثر زندانیان سیاسی از اقوام بلوچ ایرانی و از اهل تسنن می باشند آنها بخاطر قومیت و مذهب خویش مورد تبعیض شدید رژیم جمهوری اسلامی قرار دارند .

در ۲ هفته گذشته تنها در زندان مرکزی زاهدان ۷ زندانی اعدام شدند که در میان آنها ۲ زندانی سیاسی به نام های عبدالحمید میربلوچ زهی و عبدالباسط خشت  

 

احکام ضدبشری اعدام در ایران توسط ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه  مورد تایید و دستور اجرای آنها را صادر می کند .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، اعدام جنایتکارانه ۳ زندانی که ۲ تن از آنها زندانیان سیاسی بودند را محکوم می کند و برای نجات جان ۸ زندانی سیاسی هموطن بلوچ که در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند فراخوان میدهد و از دبیر کل ملل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل  در امور ایران می خواهد که برای نجات جان این ۶ زندانی که یکی از آنها هنگام دستگیری ۱۶ ساله بوده است اقدام نماید.

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 

 ۱۴دی  ۹۹ برابر با۳ژانویه  ۲۰۲۰

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

 

telegram me/hrdai

@hrdai1

www.hrdai.net

http://hrdai.blogspot.com

hrdairan@gmail.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد 

هیچ نظری موجود نیست: