۱۳۹۹ دی ۲۹, دوشنبه

و روحانی اهل سنت در زندان مرکزی زاهدان در آستانه اعدام قرار دارند

 بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» جان ۲ روحانی اهل سنت هموطن بلوچ در معرض خطر جدی اعدام قرار دارد.

 

زندانیان سیاسی مولوی عبدالرحیم کوهی و مولوی امین بلوچ زهی در سال ۱۳۹۴ دستگیر شدند و چند ماه در سلولهای انفرادی شکنجه گاه اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار داشتند. 

آنها بعد از این مدت به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل و دائما مورد اذیت و آزار زندانبانان قرار داشتند.

 

مشخصات این ۲ روحانی اهل سنت به قرار زیر است : 

۱- مولوی عبدالرحیم کوهی، حدودا ۳۳ ساله که دی ماه ۱۳۹۴ دستگیر شد. او به مدت چند ماه در سلولهای انفرادی شکنجه گاه اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت. سپس به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد. او محکوم به اعدام شد و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور مورد تایید و قطعی شده است.

 

۲- مولوی امین بلوچ زهی ۲۶ ساله ، دی ماه ۱۳۹۴ دستگیر شد. او به مدت چند ماه در سلولهای انفرادی شکنجه گاه اطلاعات  سپاه پاسداران و اداره اطلاعات زاهدان مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. بعد از آن به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد. حکم اعدام مولوی در دیوان عالی کشور مورد تایید و قطعی شده است .

 

خانواده های آنها تحت فشار مستمر هستند که از وضعیت عزیزانشان هیچگونه اطلاعی در اختیار رسانه های آزاد و سازمانهای حقوق بشری بین المللی قرار ندهند. 

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ طی اطلاعیه ای فراخوانی برای نجات جان ۸ زندانی صادر نمود واز مقامات بین المللی و حقوق بشری خواهان دخالت برای نجات جان آنها شد. اما متاسفانه تا به امروز ۲ زندانی سیاسی از آن ۸ نفر اعدام شدند و حال ۲ تن از آنها در آستانه اعدام قرار دارند.

در چند هفته گذشته ۴ تن از زندانیان سیاسی بلوچ اعدام شدند که اسامی آنها عبارت است از : عبدالحمید میربلوچ زهی، عبدالباسط خشت، حسن دهواری و الیاس قلندر زهی    

 

احکام ضدبشری اعدام در ایران توسط ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه  مورد تایید قرار می گیرد و دستور اجرای آنها را صادر می کند .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، برای نجات جان ۲ روحانی اهل سنت هموطن بلوچ که در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند فراخوان میدهد و از دبیر کل ملل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل  در امور ایران می خواهد که برای نجات جان این ۲ زندانی سیاسی اقدام نماید.

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 

 ۲۹دی  ۹۹ برابر با ۱۸ ژانویه  ۲۰۲۱

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

 

Telegram:       @hrdai

Twitter:          @hrdai1

Site:          www.hrdai.net

blogspot:   http://hrdai.blogspot.com

e-mail             hrdairan@gmail.com

e-mail:     pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:                0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: