۱۳۹۹ دی ۱۳, شنبه

وضعیت حاد زندانیان سیاسی و عادی در زندان مرکزی زاهدان

  

 

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» زندانیان سیاسی و عادی در شرایطی سخت و طاقت فرسا و غیر انسانی در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می شوند.

 

در شرایطی که ابتلا به  ویروس کرونا تقریبا تمامی بندهای زندان مرکزی زاهدان را فرا گرفته است ، انتقال بیماران  با شرایط حاد جسمی به سلوهای انفرادی بند قرنطینه تنها شیوه ای است که زندانبانان برای بیماران مبتلا به کرونا درنظرگرفته اند که در آنجا به حال خود  رها می شوند.

 

دراین شرایط حاد، بندها چندین برابر ظرفیت خود زندانی جای داده اند. در حال حاضر تعداد زندانیان موجود در هر بند بین ۱۸۰ تا ۴۰۰می رسد  و در هر سلول تا ۳۵ زندانی جای داده اند که اکثر آنها کف خواب هستند.

وضعیت بهداشتی زندان مرکزی زاهدان فاجعه بار است. عدم امکان فاصله گرفتن از هم، نبود مواد شوینده برای دست زندانیان ، عدم وجود ماسک بطور کافی و عدم تغذیه مناسب از عوامل اصلی انتشار ویروس در بین زندانیان است.

آنها از داشتن حداقل امکانات بهداشتی محروم هستند. سرویس های بهداشتی اکثرا خراب و از دور خارج شده اند بعنوان مثال بند ۶ که بیش از ۱۸۰ زندانی در آن جای داده اند از ۱۳ واحد سرویس بهداشتی موجود فقط ۵ واحد آن قابل استفاده و بقیه غیر قابل استفاده است.

در جیره غذایی زندان سبزی و میوه وجود ندارد و تنها زندانیان که امکان مالی دارند از فروشگاه زندان خرید می کنند. علیرغم اینکه قیمت کالاها چندین برابر قیمت در بیرون از زندان است. اما از آوردن کالاهای مورد نیاز زندانیان بطور کافی خوداری می کند. اکثر کالاهای موجود در فروشگاه تاریخ منقضی هستند.

حمام های زندان در فصل زمستان و سرما بخاطر فشار آب بسیار پایین فاقد آب گرم است. زندانیان که بخاطر سوء تغذیه و عدم درمان بیمار هستند نمی توانند با آب سرد استحمام کنند.

امکانات گرمایی زندان فرسوده و از کار افتاده است و زندانیان ناچار هستند در فضای سرد زندان  بسر ببرند. هنگام ورود به زندان به هر زندانی فقط ۲ عدد پتو داده می شود تا روی کف زمین سرد بخوابند و این امکانات اساسا کافی نیست.

 

در بهداری زندان پزشک هفته ای یکبار حضور دارد و تنها از هر بند برای ۴ زندانی نسخه می نویسد. او با لحنی پرخاشگر و غیر انسانی از زندانیان می پرسد: که مشکل آنها چیست؟ و حتی زندانیان را معاینه نکرده و از پیش نسخه های آنها آماده است . تنها دارویی که در نسخه وی وجود دارد داروهای مسکن است که بطور محدود به زندانیان داده می شود فارغ از اینکه این زندانی دچار چه بیماری است.

 داندانپزشک و چشم پزشک و سایر تخصصها اساسا در زندان وجود ندارد و به اینگونه بیماریها رسیدگی نمی شود.

از طرفی دیگر فشار و اذیت و آزار زندانیان بطور مستمر توسط رئیس حفاظت زندان و پاسداربندها ادامه دارد ، رئیس حفاظت زندان فردی به نام سرگزی و پاسدارانی به نامهای ناصر جهان تیغ، خوش نشین، کریم کشته و رجبی دائما مشغول فشار آوردن بر زندانیان هستند.  

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، محدویتها، فشارها  و اذیت و آزار علیه زندانیان سیاسی و عادی در زندان مرکزی زاهدان را محکوم می کند  و از دبیر کل ملل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل  در امور ایران می خواهد که برای پایان دادن به  نقض شدید حقوق بشر و اقدامات غیر انسانی در زندانهای ایران  اقدام نمایند.

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 

 ۱۳دی  ۹۹ برابر با ۲ژانویه  ۲۰۲۱

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

 

telegram me/hrdai

@hrdai1

www.hrdai.net

http://hrdai.blogspot.com

hrdairan@gmail.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: