۱۳۹۹ بهمن ۹, پنجشنبه

فراخوان برای نجات جان زندانی سیاسی هموطن بلوچ جاوید دهقان که در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفته است

  

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» یک زندانی سیاسی هموطن بلوچ در زندان مرکزی زاهدان  در آستانه اجرای حکم ضدبشری اعدام قرار دارد. 

 

زندانی سیاسی جاوید دهقان حدودا ۳۰ ساله در سال ۱۳۹۴ در منزل شخصی خویش در ایرانشهر دستگیر شد و به سلولهای انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران و اداره اطلاعات  منتقل گردید و ماه ها در این سلولها تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت. او پس از این به بند ۳ زندان مرکزی زاهدان منتقل گردید

زندانی سیاسی جاوید دهقان محکوم به اعدام شد و در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت. او ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل شد ولی در آخرین لحظات، اجرای حکم اعدام او به تعویق افتاد.   

 

خانواده های زندانیان  تحت فشارهای مستمر هستند که از وضعیت عزیزانشان هیچگونه اطلاعی در اختیار رسانه های آزاد و سازمانهای حقوق بشری بین المللی قرار ندهند. اکثر زندانیان سیاسی از اقوام بلوچ ایرانی و از اهل تسنن می باشند آنها بخاطر قومیت و مذهب خویش مورد تبعیض شدید رژیم جمهوری اسلامی قرار دارند .

در چند هفته اخیر  تنها در زندان مرکزی زاهدان تعداد زیادی  زندانی اعدام شدند که در میان آنها حداقل  ۴زندانی سیاسی به نام های عبدالحمید میربلوچ زهی و عبدالباسط خشت، الیاس قلندرزهی و حسن دهواری می باشد.  

 

احکام ضدبشری اعدام در ایران توسط ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه  مورد تایید و دستور اجرای آنها را صادر می کند .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، برای نجات جان این زندانی سیاسی هموطن بلوچ که در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند فراخوان میدهد و از دبیر کل ملل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل  در امور ایران می خواهد که برای نجات جان این  زندانی اقدام نماید.

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 

 ۹ بهمن  ۹۹ برابر با ۲۸ژانویه  ۲۰۲۰

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

 

telegram me/hrdai

@hrdai1

www.hrdai.net

http://hrdai.blogspot.com

hrdairan@gmail.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: