۱۳۹۴ اسفند ۱۶, یکشنبه

اعتراضات کشاورزان خوزستان نسبت به عدم پرداخت مبلغ محصول ذرت فروخته شده به جهاد کشاورزی


بنا به گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » اعتراضات کشاورزان شهرهای مختلف خوزستان نسبت به عدم پرداخت مبلغ محصول  ذرت که کشت کرده اند و در  آبان ماه به جهاد کشاورزی فروخته اند.
روزشنبه ۱۵ اسفند ماه کشاورزان شوش در مقابل فرمانداری تجمع نمودند و دست به اعتراض زدند. آنها  خواهان پرداخت مبلغ محصول ذرتی بودند که در آبان ماه به جهاد کشاورزی فروخته اند. اما علیرغم گذشت چند ماه فقط کمی بیش از ۲۰ درصد از مبلغ  به کشاورزان پرداخت شده است . در پی اعتراضات گسترده کشاورزان فرماندار شوش به آنها گفت که در حال حاضر پولی موجود نیست که به آنها پرداخت شود ولی در آینده به آنها پرداخت خواهد شد .
این در حالیست که تنها منبع در آمد  این کشاورزان کشت و فروش ذرت و گندم می باشد و هیچ در آمد دیگری ندارند . آنها همچنین برای خرید دانه های گندم که در آخر زمستان و اوایل  بهار کشت می کنند و همچنین خرید کود و سموم و برای اجاره  تراکتور و سایر ماشین آلات گشاورزی  و غیره جهت آماده سازی زمین ، کشت و برداشت  محصول نیاز به پول دارند تا برای هزینه های فوق صرف کنند و معمولا از پولی  که از کشت ذرت بدست می آورند  هزینه های فوق و همچنین هزینه های زندگی خود را تامین می نمایند.
در حال حاضر کشاورزان اندیمشک ، دزفول و سایر مناطق خوزستان با عدم پرداخت جهاد کشاورزی مواجه هستند و عملا آنها را در تنگنای سخت معشیتی  قرار داده است.این کشاورزان گندم و ذرت استان و تا حد زیادی کشور را تامین می کنند. جهاد کشاورزی  زمین ها را بصورت ۹۹ ساله به کشاورزان  اجاره داده است ،محصولات را با قیمت نازلی از کشاورزان خریداری می کند و در حال حاضر آن قیمت نازلی که بابت خرید محصولات به کشاورزان می دهند را نیز از آنها سلب نموده اند .کشاورزان در تابستان در این زمینها ذرت می کارند و در  بهارنیز در همین زمینها گندم می کارند و با دریافت پول یک محصول ، بخش اعظم آن را صرف آماده سازی زمین، کشت و برداشت محصولی دیگر و بخشی را صرف هزینه های زندگی خود  می کنند . آنها از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند ، هیچ سوبسیدی به آنها تعلق نمی گیرد و مجبورند با قیمت نازل محصولات خود را به  جهاد کشاورزی و بنگاه های وابسته به آن بفروشند.  
 این مسئله باعث شده است که مسئله غذایی استان و حتی بخش هایی از ایران در خطر قرار گیرد. این سیاست ویرانگر توسط دولت آخوند روحانی علیه کشاورزان خوزستان پیش برده می شود .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، عدم پرداخت مبلغ محصولات کشت گندم و ذرت کشاورزان در استان  خوزستان توسط جهاد کشاورزی و بنگاه های وابسته به آن  و در تنگنا قرار دادن کشاورزان را محکوم می کند و از اعتراضات و خواسته های به حق کشاورزان حمایت می کند. 


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ برابر با ۰۶ مارس ۲۰۱۶




www.hrdai.net
Tel.:0031620720193
طبق قوانین کپی رایت استفاده از گزارشات « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » فقط با ذکر منبع آن مجاز است

هیچ نظری موجود نیست: