۱۳۹۹ اردیبهشت ۷, یکشنبه

بیانیه زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان در مورد اعدام همبندی خویش

بیانیه زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان در مورد اعدام همبندی خویش
بیانیه زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان در محکومیت اعدام جنایتکارانه و ضدبشری زندانی سیاسی عبدالباسط دهانی یکی از همبندان آنها ،جهت انتشار و اطلاع عموم در اختیار «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» قرار داده اند متن بیانیه به قرار زیر است :

با عرض تسلیت عبدالباسط دهانی فرزند لیدوک شهرستان سراوان یکی از جوانان قوم بلوچ در بامداد پنجشنبه ۴ اردیبهشت ما ۱۳۹۹ توسط رژیم ایران ،بی گناه اعدام شدند . عرض تسلیت داریم به حضور  خانواده  محترم ایشان خصوصا همسر و فرزندان و پدر و مادر او  و عرض تسلیت داریم به حضور قوم بلوچ و همه فعالان حقوق انسانی و این جنایت را محکوم می کنیم.
همانطور که مستحضرید در ادوار گذشته همواره چنین جنایاتی تکرار شده و  می شود . هر جا اتفاقی می افتد و یکی از افراد دولت حتی اگر سکته هم می کند پای یک جوان بلوچ اهل سنت در میان است و در نتیجه شکنجه های   طاقت فرسا، آن جوانان  مجرم اعلام می شوند و به پای چوبه دار می روند . در حالیکه خیلی از افراد مهم و معتبر و ریش سفیدان قوم بلوچ در زیر دوربین های  مدارهای بسته در روز روشن  در خیابانهای  شهر ترور می شوند اما کسی پاسخگونیستند و پیگیریها در این مورد  باعث متهم شدن خود اشخاص می شود و از سوی دولت هیچ  اقدامی نشده و نمی شود  .
بطور نمونه ترور مولوی عبدالله براهویی، خدانظر براهویی ، مولوی ظاهر خمر و حاجی ... براهویی یکی از بزرگان طایفه براهویی و سردار تاج محمد گمشاد زهی ، سردار شریف خان گمشاد زهی ، یار محمد زهی و بسیار بسیار از بزرگان و ریش سفیدان و فعالان سیاسی بلوچ . اما اگر افراد دولت در کوهی دور از هر چیزی تصادف می کنند و یا به علتهای مختلف می میرند ده ها نفر دستگیر می شوند و چندین سال این دستگیریها ادامه پیدا می کند و زندانهای استان سیستان و  بلوچستان و کردستان و غیره خود گویای این ادعاها است و قریب به اکثریت بی گناه در زندان افتاده اند می توان از مولوی عبدالرحیم کوهی و مولوی محمد امین بلوچ زهی ... که به اتهام قتل ... محکوم به اعدام شدند . فرشید ملک زاده وعبدالباسط ریگی در سراوان به اتهام قتل قاضی کریمی که این قتل  حدود ۱۷ سال پیش صورت گرفته و ایشان در آن زمان زیر ۲۵ سال بودند و حدود ۵ سال است که در زمان بسر می برند.
 عین الله و نصرالله قنبرزهی  و مولوی نورالدین کاشانی که به اتهام قتل ۲ مامور در مسیر خاش و زاهدان ،آن هم در مسیری که راه ها ی تردد، فرعی زیادی دارند محکوم به اعدام شدند . حسن دهواری و الیاس قلندر زهی که به اتهام قتل بسیجی محکوم به اعدام شدند و خیلی های دیگر 
جامعه جهانی خصوصا سازمان سازمان ملل دبیر کل و سازمانهای حقوق بشری واز نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور  ایران جناب آقای نوید رحمان می خواهیم که نسبت به به این جنایتهای رژیم ایران اقدام جدی بکنند خصوصا نسبت به حقوق زندانیانی که در این روزها موج تازه ای محکومین به اعدام شروع شده است و امکان سرگیری فاجعه بار اعدام بطور یقین وجود دارد تا باشد زندانیان حقوق از دست رفته خود دست یابند.

از طرف زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان
اردیبهشت ۱۳۹۹

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
دبیر کل سازمان ملل متحد
كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
سازمان عفو بين الملل 
telegram me/hrdai
Tel.:0031620720193
طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: