۱۳۹۹ خرداد ۲۶, دوشنبه

موج دوم ویروس کرونا جان هزاران زندانی سیاسی و عادی را در معرض خطرجدی قرار داده است


بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» موج دوم ویروس کرونا، زندان مرکزی زاهدان را فرا گرفته است و تا به حال ده ها نفر در این زندان  به این بیماری مبتلا شده اند.
طی روزهای گذشته موج دوم ویروس کرونا، زندان مرکزی زاهدان را فرا گرفته  و تا به حال ده ها نفر از بندهای ۲، ۷ و ۸ زندان مرکزی زاهدان  به این بیماری مبتلا شده اند. شیوع این ویروس به حدی گسترده است که تعدادی از پاسداربندها و مسئولین زندان هم به این ویروس مبتلا شده اند. کانون اصلی ابتلاء ، بندهای ۲ ،۷ و ۸ زندان مرکزی زاهدان است. در یکی از سلولهای بند ۷ زندان زاهدان که ۱۷ زندانی در آن محبوس بودند  طی یک روز همگی آنها مبتلا و به خاطر وضعیت وخیم جسمی  به بند قرنطینه زندان منتقل شدند. 
یکی از زندانی سیاسی  هموطن بلوچ  به نام یحیی گمشادزهی که در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان زندانی است به ویروس کرونا مبتلا شده است.
اسامی تعدادی از زندانیان بند ۷ که به این ویروس مبتلا شده اند به قرار زیر می باشد: 
۱- محمود ریگی مبتلا به بیماری دیابت است
۲- ادریس ریگی 
همچنین زندانی شکور کیخواه از بند ۸ زندان مرکزی زاهدان

تعدادی از پاسداربندها و یکی از معاونین زندان نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند. از جمله ملک جمشیدی از مهره های اصلی وزارت اطلاعات در استان سیستان و بلوچستان و معاون زندان مرکزی زاهدان و همچنین پاسداربند مبصری و جدیدالسلام 

ویروس کرونا  از طریق مسئولین زندان و پاسداربندها که مبتلا بودند به زندان منتقل شده است. 

از طرفی دیگر بیش از ۳ روز است که آب همه بندهای زندان مرکزی زاهدان قطع شده و تنها امکان بهداشتی از زندانیان بی دفاع گرفته شده است. زندانیان همچنان از مواد شوینده و داشتن حداقل مواد اولیه بهداشتی محروم می باشند و این مسئله باعث گسترش سریع ویروس در زندان شده است.
ترددها  و هر گونه ارتباط بین بندها قطع شده است ، این مسئله نه بخاطر حفاظت از  زندانیان  بلکه بخاطر جلوگیری از اطلاع یافتن  زندانیان از وضعیت و شرایط خطرناک ابتلا و مرگ و میر در سایر بندها است.
از طرفی دیگر زندانیان از اطلاع رسانی محروم هستند و حتی به آنها نحوه پیشگیری با این ویروس آموزش داده نمی شود .
زندانیان مبتلا به ویروس کرونا که در وضعیت حاد جسمی هستند  بجای انتقال به بیمارستانهای خارج از زندان و مورد درمان قرار گرفتن، آنها  را به سلول انفرادی بند قرنطینه شکنجه گاه زندان مرکزی زاهدان منتقل می کنند و عملا قصد حذف فیزیکی آنها را دارند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، گسترش سریع ویروس کرونا در میان زندانیان، جان بیش از ۵۵۰۰ زندانی سیاسی و عادی در زندان مرکزی  زاهدان را در معرض خطر جدی قرار داده است . لذا ما  خواهان دخالت سازمان بهداشت جهانی و سایر مراجع حقوق بشری بین المللی برای نجات جان زندانیان در ایران هستیم.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ برابر با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰


گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
دبیر کل سازمان ملل متحد
سازمان بهداشت جهانی
كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
سازمان عفو بين الملل 
telegram me/hrdai
Tel.:0031620720193
طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: