۱۳۹۹ خرداد ۳, شنبه

جانباختن یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان احتمالا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا


بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» یک زندانی به احتمال زیاد در اثر ابتلا به ویروس کرونا در زندان مرکزی زاهدان جانباخت.

زندانی شیراحمد سارانی حدودا ۳۰ ساله  فرزند شیرعلی که در  بند ۲ زندان مرکزی زاهدان زندانی بود مدتی در ناحیه سینه احساس درد شدید  و مشکل تنفسی داشت، بحدی که او را چندین بار به بهداری زندان منتقل می کنند و بعد از مدت کوتاهی وی را به بند عمومی باز می گردانند.
نهایتا این زندانی بدلیل حاد شدن شرایطش و عدم بستری شدن و رسیدگی جدی به وی  در بند ۲ زندان مرکزی فوت می کند .  زندانی شیر احمد شیرانی به اتهام داشتن مواد مخدر دستگیر شده بود و کمتر از ۱ سال بود که به حالت بلاتکلیفی در بند ۲ زندان مرکزی زاهدان زندانی بود.
در حال حاضر بیش از ۳ نفر دیگر  به چنین بیماری مبتلا  و وضعیت آنها حاد می باشد و خطر مرگ آنها جدی است اما از بستری شدن آنها در بیمارستان و درمان موثر آنها خوداری می کنند و خطر مرگ جان این زندانیان را تهدید می کند.
لازم به یادآوری است که ویروس کرونا مدتها است که در این زندان شیوع یافته ا که منجر به مرگ چندین زندانی شده است و حتی تعدادی از زندانبانان و شکنجه گران این زندان نیزمبتلا شده اند که از جمله آنها ملک جمشیدی معاون زندان زاهدان.اما زندانبانان از اقدامات اولیه برای پیشگیری از ابتلای زندانیان خوداری کرده و حتی هیچگونه  اطلاع رسانی در مورد علائم این  بیماری و چگونگی مقابله با آنها انجام نمی دهند. در این زندان نه تنها هیچ اطلاع رسانی در مورد این ویروس انجام نشده و نمی شود بلکه امکانات اولیه بهداشتی مانند صابون وجود ندارد و هر از چند گاهی آب زندان قطع می شود و همچنین چندین برابر ظرفیت سلولها و بندها زندانی در آن جای داده اند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به خطر جدی که جان چندین هزار زندانی در زندان مرکزی زاهدان را تهدید می کند هشدار می دهد و از سازمان بهداشت جهانی ، دبیر کل سازمان ملل متحد و سایر مراجع حقوق بشری می خواهد برای نجات جان زندانیان اقدامات لازم را به عمل آورند.


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 
۳ خرداد ماه ۹۹ برابر با ۲۳ می ۲۰۲۰

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
سازمان بهداشت جهانی
دبیر کل سازمان ملل متحد
كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
سازمان عفو بين الملل 
telegram me/hrdai
Tel.:0031620720193
طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: