۱۳۹۸ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

شیوع بیماری کرونا در زندان مرکزی زاهدان و احتمال مبتلا شدن زندانیان سیاسی


بنا به گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » با شیوع بیماری کرونا در زندان زاهدان چندین زندانی به بیماری کرونا مبتلا و از بندها به نقاط نامعلومی منتقل شدند.

بیماری کرونا در بند ۴  شیوع یافته است و تا به حال حداقل یک زندانی به دلیل وخامت حال وی از بند خارج و به نقطه نامعلومی منتقل شده است. زندانی که گفته می شود به بیماری کرونا مبتلا شده است امین- ز می باشد. در این بند تعداد زیادی از زندانیان سیاسی محبوس می باشند . همچنین از بندهای مختلف تعدادی زندانی مبتلا به این بیماری بعد از چند روز تاخیر و وخیم شدن حال آنها از بند به نقطه نامعلومی منتقل شدند.
از طرفی دیگر  در حدود ۲۵ روز پیش زندانی سیاسی امان الله ریسی ۳۴ ساله که از زندان زابل به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است و ۳ سال است که بدون هیچ حکمی در زندان بسر می برد در بند قرنطینه این زندان نگهداری می شود که علائمی از بیماری کرونا در وی دیده شده اما زندانبانان بدون هیچ گونه اقدامی او را به حال خود در قرنطینه رها کرده اند. 
 ازدحام زندانیان در بندهای مختلف این زندان بسیار بالا است . زندانیان از داشتن حداقل امکانات بهداشتی مانند وسایل شوینده و غیره محروم می باشند.
همچنین زندانیان از این بیماری ،راههای مقابله و پیشگیری از آن هیچ گونه اطلاعی ندارند . بهداری زندان فاقد حداقل امکانات پزشکی است که بتواند امکانات اولیه پزشکی را به زندانیان ارائه بدهد. 
زندانیان اکثرا بیمار هستند و به خاطر سوء تغذیه در مقابل این بیماری بسیار آسیب پذیر هستند 

از طرفی از یک هفته پیش مسئولین زندان اقدام به قطع کامل ملاقاتهای زندان نموده اند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران نسبت به خطر شیوع بیماری کشنده کرونا در تمامی زندانهای ایران و تهدید جدی جان زندانیان هشدار می دهد و از دبیر کل سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران و سازمان جهانی بهداشت می خواهد بمنظور نجات جان زندانیان در این شرایط و آزادی زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی اقدام فوری و عملی بعمل آورند در غیر اینصورت شاهد فاجعه عظیم انسانی در زندانهای رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای خواهیم بود .



فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 
۱۴ اسفندماه ۹۸ برابر با ۳ مارس ۲۰۲۰

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:
دبیر کل سازمان ملل متحد
كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
سازمان عفو بين الملل 
telegram me/hrdai
Tel.:0031620720193
طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: