۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

گزارشی از جشنواره استانی تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد و درگیری خونین در آن

گزارشی از جشنواره تئاتر در استان کهگیلویه و بویر احمد که با درگیری خونین و بستری شدن یکی از هنرمندان به پایان رسید جهت انتشاردر اختیار فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران قرار داده شده است که به قرار زیر می باشد؛
داوری آثار با معیار انتخاب حوزه جنگ و کارهای ارزشی صورت گرفت و به کلی از دید تخصصی به دور بود و دست نوازش مرکز هنرهای نمایشی که از سم دولت کودتا بر سر تئاتر استان ها کشیده می شود رو شد.
2 : در این میان کار زیبائی هم دیدم . زیبا و صدالبته تاثیر گذار نیز و کلا سالها بود چنین متن و بازی ای در من چنین اثر نگذاشته بود،کاری که اندیشه و تفکر در آن موج می زد ولی سانسور در آن جایی نداشت و این منجر به سربریدن این کار زیبا شد.کاری با نماد های خوب و رمز و رمزگشائی به جا و رک گویی بجایی که هیچ گاه به کار ضربه نزد.کاری به کارگردانی عباس موسوی.
3 : از اینها گذشته فحش های بعد از اعلام نتایج بود که از دهان کارگردان گچسارانی( ا. ن) به سوی یکی از داوران بازمانده در جشنواره (آقای پاسبان پور)روانه می شد. و فحش هایی که در غیاب قطب الدین صادقی نثار او هم شد بز ، الاغ،حرام زاده،بی سواد کثیف ، بی پدر و مادر،عقده ای و غیره. این البته در حالی بود که همین کارگردان ها با احترام تمام به جشنواره پا گذارده بودند و خود با ارائه اثر شخص داوران و مسئولین را در امر قضاوت از پیش تایید کرده بودند
4: الف :حراست جشنواره مدام در تلاش بو تا مبادا دو جنس مخالف لحظه ای در سالن به هم برخورد کنند و مبادا خدا ناکرده بدنشان همدیگر را لمس کنند.(حتی اگر یک جفت زن و شوهر باشند و حتی اگر عقد نامه شان را نیز به همراه داشته باشند.) ب :آقای فریدن داوری هم که مثل همیشه به چاپلوسی سیستم پرداخت با اشعار مذهبی اش. ج: آقای استاندار که بحث هنر و تئاتر را به کلی فراموش کرده بود و در مبحث یارانه ها و سیاست ضد آمریکایی دخول فرمودند که با یادداشتی از شخصی مبنی بر اینکه این مخاطبان(تماشاگران)حاضر کارشان با هنر است و ذهنشان نیز آماده بحث یارانه و سیاست نیست با تئاتر است و نیز با صلوات های مکرر مردم مجبور به پایین آمدن شد. البته با گفتن این که واقعا هنرمندان کم طاقت هستند و چند دقیقه بعد سالن را ترک کرد. د:بعد از همه اینها همه از بهت در فکر نتایج در صندلی ها فرو رفتند و کم کم بیرون آمدند و سالن را ترک کردند. اما ترک سالن با پیشنهادی از سوی داوران و معاون وزیر ارشاد مبنی بر تشکیل جلسه ای با هنرمندان و مشکلات آنان همراه بود.در حالی که جلسه در حال برگزاری بود .و تدابیر خاصی برای حفظ جان مهمانان کله گنده و جیره خوار دولتی تدارک دیده بودند.
در بیرون سالن دعوایی بین چند نفر شکل گرفت که از شواهد پیدا بود عده ای خارج از حوزه تئاتر وارد شده اند و با ایجاد درگیری فضا را متشنج کردند.واقعا وحشتناک بود جوانی که به عشق هنر و تئاتر راه زیادی را طی کرده بو تا به مرکز استان بیاید که مثلا تئاتر ببیند حالا غرق در خون بود و مسئول حراست با دیدن دعوا پا به فرار گذاشت و خود را در توالت ها قایم کرد.دختری زیر دست و پا بود. عده ای خواستند جوان چاقو خورده را بیرون ببرند تا به بیمارستان برسانند ولی مسئولین ارشاد استان می گفتند باید وایسید تا 110 بیاد و صورتجلسه کنه و جوان بی هوش شد تا اجازه بردن تن غرق در خونش را خود صار کند.
ساعتی بعد هنرمندان همگی جلوی در اداره کل ارشاد تجمع کردن تا اعتراض خود را نسبت به ناامنی و عدم امنیت جانی در فضای فرهنگی که متعلق به خودشان است را اعلام کنند. توجهی نشد و حدود 100 نفر از هنرمندان به بیمارستان رفتند اما هیچ کس از مسئولین حتی حاضر نشد سری به جوان هنرمند بزنند و هیچ خبری ازشان نبود.
با تجمع دوباره هنرمندان در جلو در اصلی ارشاد و با وجود حضور نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی در صحنه مسئولین تعهد کردند که ضارب را دستگیر کنند ولی هنرمنان حرفشان چیز دیگری بود و می خواستند مسئول حراست و مدیر بی سواد ارشاد (حاج آقا) که خود مسئول این فاجعه انسانی بودند پاسخگو باشند و مسئول اتفاقات رخ داده. در پایان بیانیه ای از سوی حاضرین نوشته شد که با استقبال حاضرین مواجه شد و همگی آن را در حمایت از هنر و بی لیاقتی مدیران و مسئولین امضا کردند.. نیروهای نظامی(سربازان گمنام امام زمان) که هیچ کدام گم نام نبودند، مغموم و بی هیچ دلیلی برای متشنج کردن فضا ساکت در گوشه ای ایستادند و تماشاگر اوضاع بودن.
یکی از هنرمندان تئاتر استان کهگیلویه بنام فرزاد عدالتمند در پایان جشنواره تئاتر مورد هجوم تعدادی از افرادی ناشناس قرار گرفت و با ضربات چاقو و قمه بشدت زخمی گردید و در بیمارستان بهشتی یاسوج بستری شد . پزشکان می گویند به احتمال قوی پای وی قطع خواهد شد و باید تا یک هفته در آی سی یو تحت مراقبتهای ویژه قرار گیرد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
19 آبان 1389

http://hrdai.net
info@hrdai.net

pejvak_zendanyan10@yahoo.com
pejvakzendanyan@gmail.com
Tel.:0031620720193
استفاده از گزارشهای فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران تنها با ذکر منبع مجاز است

هیچ نظری موجود نیست: