۱۳۹۹ آذر ۲۳, یکشنبه

ویروس کرونا تقریبا تمامی زندان مرکزی زاهدان را فرا گرفته است.

 

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» ویروس کرونا تقریبا تمامی زندان مرکزی زاهدان را فرا گرفته است و زندانیان تمامی بندها با آن درگیر شده اند.

در حال حاضر اکثر مبتلایان به ویروس کرونا  در بندها ی ۵ ، ۷ و ۸ می باشند. زندانیانی که مبتلا می شوند و علایم شدیدی از خود بروز می دهند بجای انتقال به بیمارستان و درمان آنها،آنها را به بخش ملاقات شرعی و بخش قرنطینه بهداشتی که سلولهای انفرادی در آن  جای دارد منتقل می شوند و پس از انتقال از سرنوشت اکثر زندانیان در ابهام قرار می گیرد. 

زندانبانان از انتقال زندانیان که به ویروس کرونا مبتلا می شوند  و در شرایط حاد جسمی قرار می گیرند به بیمارستان خوداری می کنند.

از طرفی دیگر شرایط بهداشتی بندها فاجعه بار است و زندانیان از داشتن مواد اولیه بهداشتی مانند صابون و غیره محروم می باشند. همچنین آب گرم برای استحمام زندانیان فقط ۴ ساعت در شبانه روز وجود دارد و بقیه ساعت در سرمای زمستان اگر زندانیان بخواهند استحمام کنند باید با آب سرد حمام کنند. 

زندانیانی که بیمار هستند و نیاز به درمان دارند. در روز فقط ۴ نفر از هر بند مورد معاینه قرار می گیرند. در حالیکه ظرفیت هر بند بیش از ۱۸۰ نفر است. داروهایی که به آنها تجویز می شود فقط قرصهای معمولی تسکین دهند بطور بسیار محدود در اختیار آنها قرار داده می شود. پزشکان متخصص برای بیماریهای چشمی و دندان پزشک اساسا وجود ندارد. اگر زندانی نسبت به عدم رسیدگی پزشکی خود اعتراض نماید نه تنها او از درمان معمولی محروم می کنند بلکه تمامی زندانیانی  که در انتظار معاینه هستند از معاینه محروم می شوند. 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، عدم درمان جدی زندانیان بی دفاع در زندانهای ولی فقیه که منجر به مرگ آنها می شود را محکوم می کند و از مراجع حقوق بشری برای پایان دادن به اعمال ضدبشری رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

 

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 

۲۳آذر ۹۹ برابر با  ۳۱سپتامبر ۲۰۲۰

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

telegram me/hrdai

www.hrdai.net

http://hrdai.blogspot.com

pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد 

هیچ نظری موجود نیست: