۱۴۰۱ مهر ۲۴, یکشنبه

بیش از ۷۰ زخمی و جانباخته در بندهای ۷ و ۸ زندان اوین

  

 

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» ، در پی انفجار، آتش سوزی و صدای تیراندازی در زندان اوین که به جانباختن و زخمی شدن ده ها نفر شده است .

 

روز یکشنبه  ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ خانواده های زندانیان سیاسی و عادی  به زندان اوین مراجعه کردند و خواهان ملاقات با عزیزان خود شدند اما با دربهای بسته مواجه شدند . پس از اعتراضات و سر دادن شعار فردی به نام محمد الیاسی از کارکنان زندان مخوف اوین نزد خانواده ها آمد و به آنها گفت بخصوص در بند زنان اتفاقی روی نداده است و آنها طی روز جاری  تماس خواهند گرفت. زنان زندانی سیاسی طی تماس کوتاه ۵ دقیقه ای با خانواده هایشان اعلام کردند که حالشون خوب است اما گاز بند زنان قطع می باشد و وضعیت زندان کاملا به هم ریخته است.

یکی از زندانیان سیاسی از بند ۷ زندان اوین که از دستگیر شدگان اعتراضات اخیر است با خانواده اش تماس گرفت و وضعیت هولانکی از شرایطی که برای آنها ایجاد شده است را تشریح کرد. او به خانواده اش گفته است که بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند که مورد اثابت گلوله و خفگی به خاطر پرتاب گاز اشک آور است.

 آمار جانباختنگان این جنایت هنوز مشخص نیست . تعداد زیادی از زندانیان سیاسی که از دستگیر شدگان اخیر هستند  به نقاط نامعلومی منتقل شدند  و از وضعیت و شرایط آنها هیچ خبری در دست نیست.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ،  به آتش کشیدن زندان ، شلیک گلوله به زندانیان بی دفاع را محکوم می کند و از دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان تشکیل و اعزام  یک کمیته حقیقت یاب بین المللی به ایران برای بازدید از زندان اوین و ملاقات با زندانیان زخمی است .

 

 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 

 ۲۴شهریور ماه ۱۴۰۱ برابر با  ۱۶ اوکتبر  ۲۰۲۲

 

گزارش به سازمانهاي زير ارسال گرديد:

دبیر کل سازمان ملل متحد

كميسرعالى حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

سازمان عفو بين الملل 

Telegram:       @hrdai

Twitter:          @hrdai1

Site:          www.hrdai.net

blogspot:   http://hrdai.blogspot.com

e-mail             hrdairan@gmail.com

e-mail:     pejvakzendanyan@gmail.com

Tel.:                0031620720193

طبق قوانين كپي رايت استفاده از گزارشات فعالين حقوق بشر و دمكراسى در ايران در صورت ذکر منبع بلامانع می باشد

هیچ نظری موجود نیست: